Plus

Wat moet John de Mol met persbureau ANP?

De overname van het ANP door Talpa wordt niet met gejuich ontvangen. Wat moet mediamagnaat John de Mol met een persbureau? 'Hij is in de idealistische fase van zijn leven beland.'

John de MolBeeld ANP

Hoofdredacteur Marcel van Lingen kan het niet genoeg benadrukken: de journalistieke onafhankelijkheid van het ANP blijft gewaarborgd. Daar hoefde niet eens over te worden onderhandeld, het was een uitgangspunt van Talpa zelf.

Volgens van Lingen blijft het ANP 'het gas, water en licht van de Nederlandse media'.

En toch werd de overname van alle ANP-aandelen van Vereniging Veronica door Talpa Network ook met argusogen bekeken.

Algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten Thomas Bruning heeft 'dubbele gevoelens'. Hij betwijfelt of John de Mol, die eerder vergeefse pogingen deed om de Telegraaf Media Groep (TMG) en Nu.nl in handen te krijgen, de persbureaufunctie van het ANP wel zal respecteren en het niet gebruikt als een vehikel om zijn andere mediamerken voor te trekken.

Reden voor goed gesprek
Bruning had liever gezien dat de mediabedrijven die gebruikmaken van het ANP gezamenlijk in de bres zouden zijn gesprongen voor het persbureau.

"Het is fijn dat De Mol zegt te willen investeren, maar hoe dat er concreet uit komt te zien weten we nog niet. Er zijn genoeg redenen voor een goed gesprek dus, maar helaas is Talpa niet het meest benaderbare bedrijf."

Volgens Hans Laroes, hoofdredacteur Journalistiek van KRO-NCRV en voormalig hoofdredacteur van NOS Nieuws, komt met de overname te veel macht bij De Mol terecht.

"Hij is geen altruïstisch type. Dat is niet erg, maar het ANP pretendeert een nationaal instituut te zijn. Dan is het onwenselijk om in handen te komen van een mediamagnaat."

Gezond bedrijf
Onzin, vindt Yoeri Albrecht, voorzitter van Vereniging Veronica, dat acht jaar eigenaar was van het ANP. "Talpa ziet wat de waarde is van onafhankelijke nieuwsvoorziening van hoge kwaliteit. Het ANP is een gezond bedrijf waarin nu wordt geïnvesteerd en dat zo uit handen blijft van private equity. Niet voor niets is zowel de ondernemingsraad als de redactieraad van het ANP enthousiast."

De argwaan tegenover de motieven van De Mol vindt Albrecht onbegrijpelijk.

Naar de motieven van De Mol is het gissen. Dat hij op zoek was naar een 'eerstelijns nieuwsoutlet' was al duidelijk toen hij probeerde om TMG in te lijven, maar een klassiek persbureau met een redactiestatuut is van een andere orde.

"Ik vermoed dat De Mol in de idealistische fase van zijn leven terecht is gekomen," zegt journalist Mark Koster die een biografie schrijft over De Mol. "Betrouwbare nieuwsvoorziening lijkt hem echt aan het hart te gaan. Vergelijk het met Amazonbaas Jeff Bezos die in 2013 The Washington Post kocht."

Nalatenschap
Financieel zal De Mol niet veel baat hebben bij de overname, denkt Koster.

"Het ANP is een bleeder, daar ga je niet op verdienen. De Mol lijkt bezig te zijn met zijn nalatenschap, iets waar Joop van de Ende al veel eerder mee is begonnen. Hij werd altijd gezien als de man van Big Brother, de 'king of trash-tv'. Deze overname toont dat hij met zijn geld ook kwaliteitsjournalistiek wil ondersteunen."

De Mols dadendrang: ook Voetbal Inside

Mediamagnaat John de Mol kaapt het populaire Voetbal Inside weg bij RTL 7. Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen zijn vanaf komend seizoen te zien bij Veronica. Het trio heeft zich voor vier jaar verbonden aan De Mols Talpa.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden