Plus Reportage

Wat maakt Taylor Swift ‘de beste van allemaal’?

Taylor Swift in Parijs. Beeld Getty Images

Taylor Swift ligt op koers om de grootste vrouwelijke popster van de planeet te worden. Het Parool ging op zoek naar het fundament van haar fenomenale aantrekkingskracht tijdens haar enige Europese concert van dit jaar, in Parijs.

Het Parijse ochtendverkeer kruipt in defilé over de fameuze boulevards Lafayette en Haussmann. Om de hoek, op Boulevard des Capucines, is er ook een file. Op het trottoir voor popzaal Olympia, lang de huiskamer van chansonkeizer Charles Aznavour, staan de eerste rijen. Binnen de metalen afzettingen zijn de fanatiekste Taylor Swift-fans begonnen met wat ze de komende tien uur zullen doen: wachten op hun idool.

Uit 37 landen komen ze, zo onthult Swift later zelf. Ze dragen spijkerjacks met flarden van liedteksten erop geborduurd, hebben de hoes van Swifts laatste album Lover op posterformaat bij zich of hebben in een vlaag van huisvlijt de jurk die Swift droeg in haar laatste videoclip zelf in elkaar genaaid.

De fans hebben de kaartjes gewonnen via een prijsvraag, gekregen als beloning omdat ze op sociale media complete accounts aan hun adoratie hebben gewijd of zijn simpelweg op de bonnefooi naar Parijs gekomen. Nu Swift heeft laten vallen voorlopig niet op wereldtournee te gaan, is dit voorlopig de laatste kans om hun heldin van dichtbij te zien. En dat in een zaal met plek voor slechts tweeduizend man, een buurthuis vergeleken met de stadions die Swift inmiddels wereldwijd bespeelt.

Grootste

Want Taylor Alison Swift, geboren op 13 december 1989 in Pennsylvania, Verenigde Staten, opereert in dezelfde categorie popsterren als Beyoncé en Ariana Grande. En misschien is ze, sinds het verschijnen van haar album Lover wel de grootste in dat genre. Het album kwam behalve in Nederland, ook in de VS en Groot-Brittannië binnen op nummer één. Opvallend: hoewel Grande de koningin van de streaming is, kochten Amerikaanse Swift-fans in de week na het verschijnen van Lover nog 679.000 fysieke- of downloadexemplaren van het album. Alle 199 andere albums in de Billboard Top 200 kwamen tot ongeveer de helft van dat aantal.

Beeld AFP

Het tekent het fanatisme van de fans die van de BV Swift een wereldwijde multinational hebben gemaakt. Azië is de volgende markt die de zangeres lijkt te omarmen. Vorig jaar november speelde Swift al voor meer dan 100.000 mensen tijdens twee uitverkochte shows in Tokyo.

De opleving komt na wat ze op haar nieuwste album zelf omschrijft als de ‘Cruel Summer’ van 2016. Even leek Swifts smetteloze imago bevlekt te zijn geraakt. Ze was al verwikkeld in een in de media uitgevochten vete met concurrentes Katy Perry – die poogde halverwege een tournee van Swift haar dansers weg te kapen – en Nicki Minaj, toen ze vervolgens publiekelijk door Kanye West op de korrel werd genomen.

‘Arische prinses’

Tot overmaat van ramp liep haar besluit om geen kandidaat te steunen tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen uit op een pr-debacle. Toen de popster zich niet achter Hillary Clinton schaarde, bombardeerde de alt-right-beweging haar prompt tot zijn ‘Arische prinses’.

Het greep Swift zeer aan, vertelde ze dit jaar aan de Britse krant The Guardian. “Het voelde alsof elke dominosteen omviel. Ik durfde publiekelijk niets meer te zeggen. Zelfs niet over mijn muziek.”

Want: daarover praten, betekende in het geval van Swift bijna automatisch ook spreken over persoonlijke zaken. Swift gebruikte haar liedteksten altijd als onverbloemd dagboek. Ze schreef over haar beroemde exen (Dear John over John Mayer en Style over Harry Styles) en over haar ruzie met Perry (Bad Blood).

Op Lover is de toon anders. Swift heeft inmiddels een stabiele relatie met de Britse acteur Joe Alwyn en laat haar verliefdheid haar muziek rozenrood kleuren. Of, in Swifts eigen woorden, uitgesproken op het podium van Olympia: “Op dit album wilde ik elk aspect van de liefde onderzoeken. De romantische kant, de onzeker makende kant, maar ook zeker de lyrische kant.”

Het is een mededeling die – net als elke andere zin langer dan drie woorden – deze maandagavond wordt begroet met ijselijk gegil. De gemiddelde Taylor Swift-fan is vrouw, in de tweede helft van haar tienerjaren én voorzien van stembanden van elastiek, zo blijkt vanavond maar weer.

Vol zelfvertrouwen

Wat trekt hen zo aan in hun idool dat ze wereld over reizen voor een concert dat uiteindelijk negentig minuten zal duren? Swift is op het eerste gezicht in niets de beste ter wereld. Ze is niet zo extravagant als Lady Gaga, niet zo politiek bevlogen als Beyoncé, niet zo’n spektakelperformer als Pink, vocaal niet zo gezegend als Ariana Grande en niet zo’n flexibele danser als Madonna in haar hoogtijdagen. Opvallend vaak citeren fans in de rij voor Olympia haar teksten. “Taylor is de beste songschrijver van allemaal,” zegt een Duits meisje met glittertjes op haar wangen. “Ze gaan over haar, maar lijken heel vaak ook over mij te gaan.”

Beeld REUTERS

Aan die soms ogenschijnlijk kinderlijke, maar aangenaam directe teksten, koppelt Swift op het Parijse podium een optreden vol zelfvertrouwen. Ze durft het zelfs aan de nieuwe liedjes solo op akoestische gitaar of achter de vleugel te presenteren. “Zo heb ik ze tenslotte ook geschreven,” verklaart ze. Liedjes als Cornelia Street en All Too Well imponeren in hun uitgeklede uitvoering. Het is een keuze die Swifts concurrenten niet snel zouden maken. Zij lijken veel afhankelijker van externe songschrijvers.

En daarbij lijkt Swift nu te hebben uitgevonden hoe ze haar persoonlijke teksten een richting op kan sturen die geen mediastormen ontsteekt. Geen celebrity-gossip meer, maar een naamsvermelding voor homorechtenorganisatie GLAAD in de nieuwe song You Need to Calm Down. “Liefde is er voor iedereen. Ongeacht wie je bent,” kondigt Swift in Parijs aan. Het levert haar een orkaan aan instemmend gejuich op. Het zal niet de laatste blijken.   

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden