PlusKlassieker

Wat is een mens alleen in de natuur?

Welke moderne klassiekers moet je als literatuurminnend wereldburger gelezen hebben? Dieuwertje Mertens maakt een selectie. Deze week De wand uit 1968 van de Oostenrijkse Marlen Haushofer (1920-1970).

Dieuwertje Mertens
null Beeld

Waar gaat de roman over?

Een vrouw wordt door haar nicht Luise en haar man Hugo uitgenodigd voor een weekend in hun jachthuis. De twee vertrekken naar het dorp voor een bezoek aan de plaatselijke kroeg, terwijl de vertelster alleen achterblijft in het huis. De volgende dag merkt ze dat Luise en Hugo niet zijn thuisgekomen. Samen met hond Luchs loopt ze naar het dorp, maar ze stuit tegen een onzichtbare wand. De wereld achter die wand lijkt tot stilstand te zijn gekomen, dood. In een relaas dat met een zekere haast en urgentie is opgetekend, doet de vrouw verslag van haar leven als – wellicht – enige achterblijver op de wereld, samen met allereerst het gezelschap van de hond, en later ook van een koe en een kat. Ze moet hard werken om in leven te blijven. Af en toe blikt ze terug op een ongelukkig bestaan als huismoeder.

Waarom zou je De wand lezen?

Deze huiveringwekkende roman werd prachtig vertaald door Ria Hengel bij uitgeverij Orlando met een voorwoord van Marja Pruis. Met bijzonder inlevingsvermogen doet de vertelster gedetailleerd verslag van een ervaring waar nachtmerries van zijn gemaakt. Onder dit aangrijpende verhaal schuilt de filosofische vraag: wat is een mens alleen in de natuur? ‘De grenzen tussen dier en mens vervagen heel snel.’

Wie is het opmerkelijkste personage?

De vertelster die iedere dag in weer en wind de moed vindt aan de dag te beginnen. Door de wand kan zij met grote afstand terugblikken op haar leven. Ze schrijft: ‘omdat er geen andere gesprekken meer zijn’.

Hoe werd de roman (destijds) ontvangen?

Pas postuum kreeg Marlen Haushofer erkenning voor haar werk, in eerste instantie vooral van feministen die door haar innerlijke strijd tegen de door mannen gedefinieerde wereld een bondgenoot in haar zagen.

Wie liet zich erdoor inspireren?

De Oostenrijkse regisseur Julian Pölsler (1954) was 33 toen hij Die Wand voor het eerst las – en wist: dit ga ik verfilmen. Het boek werd onverfilmbaar geacht. In 2012 bewees hij met Die Wand het tegendeel.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden