Plus Theater

Wat humor kan Harold Pinter best hebben

Bedrog van Suburbia Beeld Bart van Grietens

“Wij waren geniaal, niemand wist het van ons.” Mooie evaluerende laatste zin na een affaire. Bij Bedrog van ­Harold Pinter, nu te zien bij Theatergroep Suburbia, klinkt die zin al in de eerste scène. Dat ligt aan Pinter, die bouwde zijn stuk uit 1978 op in omgekeerde chronologie. 

Een briljante vondst, zo kan hij fijntjes aantonen dat het met die genialiteit nogal tegenvalt, zo geheim was de hele affaire niet van Emma, die haar man Robert bedriegt met zijn beste vriend Jerry. Robert wist het al jaren.

In negen scènes gaan we steeds een jaar terug in de tijd, tot het moment waarop ze ‘iets’ beginnen in de keuken op een feestje.

De oerversie van Bedrog speelde in de jaren zestig, regisseur Olivier Diepenhorst geeft er een mooie eigentijdse draai aan. Zijn Emma (Jessie Wilms) en Jerry (Matthijs IJgosse) zetten in 2028 als vermoeide veertigers een punt achter hun relatie. In een verder leeg speelvlak prijkt dat jaartal op het achterdoek, dat oogt als een groot uitgevallen kalenderblaadje (slim decor van Ilona Overweg).

Als ze tegen het eind van de voorstelling alle jaren hebben afgescheurd zijn de minnaars frisse dertigers op een veel groter speelvlak, de achterdoeken als overblijfselen van hun affaire verspreid op de grond. De wereld ligt dan letterlijk nog voor ze open. 

Het is 2019. Je weet niet wat je te wachten staat, lijkt Diepenhorst zijn leeftijdgenoten in het publiek zo te willen meegeven, zonder er overigens verder een loodzware avond van te maken. Vooral in de scènewisselingen geeft hij humor de ruimte, wat Pinter best kan hebben, zo blijkt. 

De jonge en uitstekende bezetting met Wilms, IJgosse en Justus van Dillen (die als Robert zijn ingehouden woede mooi doseert) kan er goed mee uit de voeten. Overspel, misleiding, en zelfverloochening: ze komen in deze opvatting van Bedrog bepaald niet minder hard aan. 

Bedrog

Door Harold Pinter, Theatergroep Suburbia

Gezien 25/4, Lelystad

Te zien 2-3/5, Toneelschuur Haarlem, 9/5 Meervaart, 14-15/5 Bellevue

Bedrog van Suburbia Beeld Bart van Grietens
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden