Plus Film

Wat goed dat Funan juist in deze vorm wordt verteld

De in 1985 in Frankrijk geboren filmmaker Denis Do groeide op met indringende verhalen over het Cambodja van de Rode Khmer. Zijn moeder was aan de terreur ontsnapt en als vluchteling in Frankrijk beland.

Funan Beeld -

De bevolking van Cambodja zuchtte tussen 1975 en 1979 onder het schrikbewind van de Rode Khmer, een sektarische, nationalistische en xenofobe organisatie die na een machtsovername een communistische staat uitriep. 

Het bewind van de Rode Khmer eiste een zware tol: een kwart van de Cambodjaanse bevolking kwam om door geweld en hongersnood, families werden uit elkaar gerukt en levens ontwricht of verwoest.

Denis Do combineert in Funan de herinneringen van zijn moeder met historische feiten. De nadruk ligt op het aangrijpende persoonlijke relaas van een vrouw die tijdens een revolutie haar kind kwijtraakt. Er is nog een reden waarom Funan een gevoelige snaar raakt: Do werkt het gegeven uit in een fraai gestileerde animatiefilm.

Funan opent met de inname van de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh in april 1975, waarna de Rode Khmer de volledige bevolking van de stad naar kampen op het platteland deporteerde. Tussen de miljoenen ontheemden zoomt de filmmaker in op Chou, die met haar gezin en aangetrouwde familie aanvankelijk nog goed weg komt.

Gaandeweg moet het gezelschap steeds meer bezittingen aan Khmerleden afstaan en worden ze ook nog van elkaar gescheiden. Zo raakt Chou haar jongste zoon kwijt, waarna ze moet hopen dat de beloften van een hereniging ooit worden ingelost.

Met dat dramatische gegeven brengt Do een historische catastrofe die miljoenen trof terug naar universeel invoelbaar gemis en onzekerheid. Maar hij doet meer: de ontberingen van Chou in de gedwongen collectieve landbouw verschaffen helder zicht op de manier waarop de Khmer erin slaagde een heel land te onderwerpen. 

Het doet sterk denken aan de werkwijze van sekten: de individuele identiteit wordt afgebroken, bezit wordt als verraad aan de groep uitgelegd en het collectief biedt de enige bescherming tegen een vijandige buitenwereld.

Het is een angstaanjagend idee dat het sektarische mechanisme op deze schaal kon worden toegepast, maar het gebeurde vaker in de recente geschiedenis en niet alleen in Zuidoost-Azië. Daarom is het goed dat Denis Do het verhaal van zijn moeder in een universeel aansprekende vorm aan nieuwe generaties doorgeeft.

Funan

Regie Denis Do

Stemmen Bérénice Bejo, Louis Garrel, Colette Kieffer

Te zien in Kriterion

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden