Video

Waarom speelde Jeangu Macrooy zijn Songfestivaltroef niet?

Jeangu Macrooy zong donderdagavond een indrukwekkend miniconcert in het gapend lege Concertgebouw. Eén vraag bleef hangen: waarom speelde hij zijn Songfestival-inzending Birth of a New Age niet?

Hij zit al midden in de voorbereiding op de Songfestivalfinale van 22 mei. Doorgaans zijn de weken vooraf een aaneenschakeling van voorbereidingsconcerten en opwarmingsfeestjes, maar het Eurovisiefestijn van 2021 is in zoveel opzichten anders dat Jeangu Macrooy en alle andere 38 deelnemers hun route naar Ahoy bijna geheel opnieuw moeten uitvinden.

De livestreamsessie van donderdagavond, onderdeel van de zogeheten Empty Concertgebouwserie, gold hoe dan ook als een van de laatste gelegenheden om de stembanden nog op een groot podium te testen. En uiteraard ook om het Songfestivalnummer nog een beetje extra in de etalage te zetten. Want in het promotiecircus dat het festival inmiddels is, is elk beetje meer aandacht voor je liedje meegenomen. Voor je het weet stuitert je live-uitvoering als een viral over het wereldwijde Eurovisieweb.

Zo bekeken viel er in de gapend lege concertzaal één ding heel erg op: Macrooy zong zijn Songfestivaltroef in het geheel niet. Uiteraard, het was een miniconcert van slechts vier songs, maar was er van het uitgelaten Birth of New Age nu werkelijk geen knappe pianoversie te maken?

Kippenvel

Het voelde als een gemiste kans, zeker omdat Macrooy naast de glanzend zwarte vleugel van begeleider Patrick Rugebregt in vocale topvorm bleek te zijn. Wat leent zijn monumentale stem zich toch goed voor het uitkleden van zijn liedjes tot de essentie. Openingssong Gold, over de schaduwkanten van de Nederlandse koloniale erfenis, kwam volledig tot ontbolstering met alle schijnwerpers op het indringende verhaal.

Omdat Rugebregt geen noot te veel speelde kwamen ook de teksten van Bad Skin en High on You extra binnen. Maar de finale maakte met afstand de meeste indruk. Daarvoor koos Macrooy voor het liedje dat de geschiedenis in zal gaan als het Songfestivallied dat al vóór het podium strandde: Grow, de beoogde inzending voor 2020.

Het kippenvel rende onbedwingbaar over de armen toen Macrooy het lied van groot naar klein terugbracht en daarna weer opbouwde naar de volledige benutting van de fenomenale akoestiek. Een grootse song in een grootse uitvoering. En zo dacht je in je enthousiasme zo maar even dat Nederland vorig jaar het festival best nóg eens had kunnen winnen.

Jeangu Macrooy - Empty Concertgebouw Sessions
Gehoord: 15-4

Jeangu Macrooy in Het Concertgebouw. Beeld Rauwkost / Het Concertgebouw
Jeangu Macrooy in Het Concertgebouw.Beeld Rauwkost / Het Concertgebouw

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden