Plus Achtergrond

Waarom de app TikTok razendpopulair is onder jongeren

De app TikTok is razendpopulair onder jongeren. Sara Dol (17), met 1,6 miljoen volgers een van de grootste Nederlandse makers, verklaart het succes. ‘Hoe gekker, hoe beter.’

De Nederlandse TikTokberoemdheid Sara Dol in actie met zanger en YouTuber Alex Aiono uit de Verenigde Staten.

Wie geen tieners in z’n directe omgeving heeft, heeft er misschien nog nooit van gehoord: TikTok. Toch groeide deze muzikale app binnen een jaar uit tot een van de populairste platforms, aan de gebruikers te zien vooral onder tieners.

Op TikTok plaatsen gebruikers videootjes van drie tot vijftien seconden onder muziek. Ze kunnen kiezen voor een klassieke lip-sync – playback een deel van een liedje – maar er worden op TikTok ook veel dansjes en trucs gedaan, zoals de #Bottlecapchallenge. Daarbij moet de maker als een ninja met de voet de dop van een flesje af trappen. Dat klinkt vaag, maar de filmpjes blijken enorm verslavend, mede door de vrolijke effecten en vlotte montagestijl.

TikTok is een van oorsprong Chinese app, in het land van herkomst bekend als Douyin. De eigenaars betaalden vorig jaar naar verluidt 1 miljard dollar om het op Douyin lijkende platform musical.ly over te nemen. Moederbedrijf ByteDance heeft daarna een gigantische marketingcampagne op poten gezet, met succes. ByteDance zegt dat er wereldwijd maandelijks 1,2 miljard gebruikers actief zijn. Daarmee lijkt het hard op weg te concurreren met Instagram (laatst bekende cijfers: 1 miljard gebruikers) en YouTube (1,8 miljard).

Onweerstaanbaar

Dat TikTok in populariteit YouTube begint te evenaren, werd afgelopen juli duidelijk toen een journalist van het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic aanwezig was op de VidCon, de jaarlijkse conferentie van YouTube waar alle grote bazen en videomakers samenkomen. Het echte feestje bleek zich drie kilometer verderop af te spelen: een privé-evenement van TikTok, waar honderden fans en makers in rijen stonden om naar binnen te komen of een foto te maken met hun idool. The Atlantic trok de conclusie: ‘Dit jaar is het platform waar iedereen het over heeft niet YouTube – dat is TikTok.’

Wat vinden jongeren zo onweerstaanbaar aan deze app? Sara Dol (17) begon drie jaar geleden met videootjes maken. Nu is ze met 1,6 miljoen volgers een van de grootste Nederlanders op TikTok, terwijl ze er in eerste instantie maar weinig aan vond. “Het leek te veel op Dub­smash, een app waarmee je ook al liedjes kon playbacken, toen een hype in Nederland. Toch zag ik musical.ly ineens heel hard groeien. Baby Ariel kreeg bijvoorbeeld heel veel volgers, zij is de queen van het lipsyncen. Misschien vind ik het wel leuk als ik mijn eigen stijl erin gooi, dacht ik – ik houd bijvoorbeeld erg van horror en creepy schmink.”

Eenhoornpak

Sara’s tweede video ging meteen hard. “Het was een comedyvideo waarin ik tevoorschijn kwam in een eenhoornpak met allemaal special effects.” Het sloeg eigenlijk nergens op, zegt ze lachend, “maar ik kreeg toch bizar veel likes.”

Op TikTok geldt: hoe gekker, hoe beter, zegt Sara, en dat onderscheidt de app van andere platforms. “Met TikTok kan ik mijn creativiteit kwijt in vijftien seconden, dat vind ik chill. Op YouTube worden veel langere video’s geplaatst, en ik heb geen zin om saai voor een camera te gaan zitten praten. Op Instagram gaat het meer om dat perfecte plaatje, terwijl op TikTok mensen zich bijvoorbeeld in allerlei rare kostuums durven te vertonen.”

Moest Sara het video maken eerst nog zien te combineren met haar vmbo-opleiding, met een diploma op zak gaat ze zich nu volledig op TikTok focussen. In elk videootje van 15 seconden zit heel wat tijd. “Ik begin altijd met het zoeken naar een goed nummer. Dan verzamel ik de kleding, make-up en locatie, en bedenk ik een soort script. Met het filmen en editen kan daar zo een paar uur overheen gaan. TikTok is echt mijn vaste baan, ik ben er van acht uur ’s ochtends tot acht uur ’s avonds mee bezig.”

Dat TikTok een serieuze business is, is ook wel te zien aan de grote bedrijven die brood zien in Sara’s werk. Ze is te zien in video’s van jeugdzender Nickelodeon, platenlabels vragen haar om nieuwe muziek te promoten. Zo maakte ze filmpjes met Marco Borsato en Armin van Buuren. Ze staat op de cover van meidenblad Girlz, en brengt komende week House of Dol uit bij Uitgeverij Kosmos, een boek dat geheel over haar leven gaat. Een beetje maf dat ze als 17-jarige al een soort biografie heeft, is het wel – maar ach, waarom ook niet? “Voor mij is het een droom die uitkomt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden