Plus

Vrouwonman Jim Deddes: 'Het kan mij niet weird genoeg zijn'

Acteur Jim Deddes (30) is het halve brein achter YouTubekanaal Joardy Film, dat succes heeft met komische sketches als Huilon en Vrouwon, en nu Groeton online heeft gezet. 

Jim Deddes Beeld Marc Driessen

Humor uitleggen, dat is eigenlijk altijd een slecht plan. Dus toen acteur Jim Deddes het verzoek kreeg om wat te vertellen over Joardy Film, het YouTubekanaal dat hij is begonnen samen met bevriende regisseur Jan Hulst, moest hij even nadenken. "Wat moet je erover vertellen? Volgens mij voegt het niet echt iets toe."

En nu zit hij er toch. Met een reden; na een korte periode van afwezigheid is de Vrouwonman terug. Van het bijzonder opmerkelijke Joardy Filmpersonage - standaard getooid met een bruin pruikje, verwassen windjack en een zeshoekig montuur - komt in 2017 een reeks nieuwe ­filmpjes online.

Presentator Arjen ­Lubach gaf in augustus in Zomergasten aan flink te moeten grinniken om het ­karakter, en liet een fragment zien. Het gaat ­ongeveer zo:

Interviewer, tegen een zogenaamd willekeurige voorbijganger: "Sorry meneer. Waar moet u nou echt van huilen?"

Vrouwonman, met zwaar accent: "Eh.. Zielige hondenfillempies, mensen die mekaar na een heel leven weer ­terugzien, moorden die toch nog worden opgelost - rust bij die familietjes - hoogverraad, complot, werkkampen, ­eigenlijk alles met violenmuziek erin, zwaar gepeste meisjes, een knuffel die kapot is, waargebeurde verhalen, geestenverhalen, hond uit huis, ondersteboven in een achtbaan hangen en dan klemvast zitten en dan scheel worden van de hoofdpijn (...)"

Er volgt nog een eindeloze rits antwoorden, het een nog absurder dan het ander. Alles handig in elkaar gemonteerd. En dan moet je als maker dus gaan uitleggen waarom dat gigantisch op de lachspieren werkt.

Improvisatie
"Uiteindelijk zijn die domme filmpjes toch een product van niet echt werk hebben als beginnend acteur. Ze zijn dom, maar natuurlijk ­bereid ik het goed voor. De eerste take moet lang zijn. Al is er altijd ruimte voor improvisatie. Uiteindelijk zit het 'm vooral in de houding en de mimiek, denk ik."

Huilon, zoals het eerdergenoemde fragment heet, is ­inmiddels ruim driehonderdduizend keer bekeken, andere video's doen het net iets minder.

Vandaag kwam ­Groeton online, een filmpje waarin een leger aan mensen de groeten krijgt van het personage. Een greep uit de antwoorden: 'alle tweelingen', 'de yinyangtwins', 'gezusters Williams', 'Ronald en Frank', 'twinlife', 'de Twin Towers - rust zacht', en 'iedereen van iedereens Facebook'.

Topnotch
Joardy Film werd, al voordat het in Zomergasten kwam, omarmd door Kees de Koning van Topnotch. Deddes: "We hadden wel gesprekken gehad met Multi Channel Networks (MCN's), maar daar werd van ons verwacht dat we ook gingen vloggen. Kees zei gewoon: 'Leuk, gaan we doen.' Dat gaf vertrouwen."

In 2011 studeerde Deddes, geboren Amsterdammer, af aan de Hogeschool voor de Kunsten in de stad. "Die periode van werkloosheid in het begin is gewoon kut natuurlijk. Dat kun je navragen aan 95 procent van de afgestudeerden. Bij mij gaat het nu beter, omdat er toch aandacht en werk is gekomen door die filmpjes."

Deddes speelde in het theater vooral in stukken van regisseursduo Jan Hulst (nu zijn Joardy Film-kompaan) en Kasper Tarenskeen. Het ­afgelopen jaar alleen al in De Rekening, Scheeps-Horeca en locatievoorstelling De Ilias, op Oerol.

"Jan en Kasper ­hebben mij voor ogen als ze iets schrijven. Er zijn ook best wat overeenkomsten tussen theater en Joardy Film. Dingen die niet in voorstellingen passen, kunnen eventueel nog stof zijn voor een sketch."

"Een nieuwe voorstelling die nu geschreven wordt, gaat over een jongen die in een vliegtuig een maaltijd heeft gegeten met curry. Daarna zweet hij ineens veel meer en ruikt hij telkens die curry. Dat is het enige dat ik erover weet, maar ik vind het al best grappig. Goeie bullshit, zoals Jan zou zeggen."

Echt verrassend is het niet, als Deddes even later zegt dat hij groot fan is van Jiskefet. "Ik snapte als kind niet waarom mijn ouders moesten lachen om Jiskefet. Het sloeg vaak nergens op, de situaties waren niet logisch. Dat wilde ik begrijpen."

Ronde verhalen
De situaties in de filmpjes van Joardy Film mogen dan vaak een lach ontlokken, het is geen doel op zich, zegt Deddes. "We willen vooral doen wat we zelf leuk vinden. Er zijn al zo veel dingen niet grappig. Ronde grappen vind ik saai. Überhaupt, kunst die wordt uitgelegd, dat is toch ­helemaal klote? Het moet in Nederland zo concreet mogelijk allemaal. Op tv zag ik een item over Amsterdam Light Festival, daarin werden alle achterliggende gedachten van de kunstwerken besproken in krachttermen. Laat wat aan de verbeelding over, denk ik dan."

Het is een frustratie die nog even wat extra wordt aangezet. "Ook in Nederlandse films. Óf het moet echt gebeurd zijn - voorbeeld: Michiel de Ruyter - óf het zijn romcoms. De creativiteit is soms ver te zoeken. Als je dan kijkt naar Horizon, de Gouden Kalfwinnaar van regisseur Giancarlo Sánchez, zie je hoe het óók kan. Wat een film. Een greep uit het leven, helemaal geen rond verhaal.

Wolf, van Jim Taihuttu, nog zo'n voorbeeld. Maar veel producenten willen vooral de nieuwe Gooische Vrouwen of een tweede Alles Is Liefde maken. Zulke films worden gemaakt voor een doelgroep, waarbij al afgebakend is hoe de kijker zich op elk moment van de film moet voelen. Wolf, of Horizon, heeft geen doelgroep. Bovendien is er de tijd iets op je in te laten werken."

Vliegende Panters
Toch speelde Deddes zelf ook in Brasserie Valentijn - een film waarover je veel kunt zeggen, maar niet dat het geen romcom is. "Ik ga daar niet op afgeven, hoor. Waarom zou ik? Ik had een leuke rol, maar er zijn ook rollen geweest waar ik minder achter sta. De luxe om als acteur alleen de dingen te doen waarvoor je bent gaan acteren, is alleen weggelegd voor de Gijs Scholten van Aschats, Pierre Bokma's en Kees Hulsten van deze wereld. Daar zal ik niet over klagen."

Vrouwonman in het filmpje 'Huilon' Beeld YouTube

Onlangs speelde Deddes een rol in een Duitse film, Himmel und Hölle, die over een jaar uitkomt. Eerder was hij te zien in Ramses en de telefilm Moos. Zijn nieuwste acteerproject: de tiendelige ­serie B.A.B.S. (via de zender KPN Presenteert).

"Diederik Ebbinge speelt daarin de hoofdrol. Daar praat ik dan wel mee. Op de opleiding had ik weleens les van Rutger de Bekker, met wie Ebbinge samen bij de Vliegende Panters zat - daar keek ik wel naar."

Tv-pilot
Of Deddes een duidelijk plan heeft met Joardy Film? Op het kanaal zijn inmiddels ook filmpjes te zien van hem als voetbalmakelaar Jack, die telkens bloedserieus de meest belachelijke deals voorstelt aan zijn cliënt. En ook video's met typetje Brian Rompoe, een voetballer die niet uitblinkt in zelfreflectie, doen het goed.

"Ik zou graag meer sketches willen maken, al ga ik komend jaar ook voor het eerst met het Nationale Toneel spelen in Lord of the Flies. Een tijdje geleden hebben we met Joardy Film een tv-pilot gemaakt, waarmee we langs omroepen gaan. Ik zou dat wel zien zitten, een goed absurd sketchprogramma op tv. Ik denk dat mensen daar best op zitten te wachten."

Enthousiast wordt hij van Rundfunk, het al even ­absurdistische programma van twintigers Yannick van de Velde en Tom van Kalmthout. Onlangs werd bekend dat zij op theatertournee gaan. "Het kan mij niet weird genoeg zijn. Ik denk echt dat ik in een fucking creatieve generatie zit. Op het Hervormd Lyceum Zuid - niet de meest creativiteit stimulerende school - zat ik in de klas bij Paul Geusebroek die een clip maakte voor Kanye West, Vic Crezée - een van de betere dj's van Europa - en Giancarlo Sánchez. Stuk voor stuk ondernemende types met interessante ideeën."

Dan, met een brede grijns: "Nee, de wereld mag echt blij zijn met mijn generatie."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden