Vrouwelijke thrillerauteurs aan de top

Schrijfster Simone van der Vlugt wint maandag in het Concertgebouw in Amsterdam met haar boek Op klaarlichte dag de NS Publieksprijs 2010. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 7500 euro plus een sculptuur van Jeroen Henneman en een NS-jaarabonnement voor de eerste klas. Foto ANP Beeld
Schrijfster Simone van der Vlugt wint maandag in het Concertgebouw in Amsterdam met haar boek Op klaarlichte dag de NS Publieksprijs 2010. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 7500 euro plus een sculptuur van Jeroen Henneman en een NS-jaarabonnement voor de eerste klas. Foto ANP

AMSTERDAM - Nederlandse vrouwelijke thrillerauteurs scoren goed. Ze braken begin deze eeuw door. De meesten van hen zijn in de tweede helft van de jaren zestig geboren. Zij schrijven geen gewone detectives, maar zogeheten literaire thrillers. Ze zijn 'booming' en bevolken de bestsellerlijsten. Onderhuidse spanning in het dagelijks leven is hun specialiteit.

Alles begon met de Britse 'Godmother' Agatha Christie (1890-1976). Zij schreef tientallen detectives, met onder anderen Miss Marple en de Belg Hercule Poirot in de hoofdrol. Christie was een van de meest succesvolle auteurs aller tijden.

De eerste in de rij van de nieuwe thrillersachrijfsters uit eigen land was Saskia Noort (1967) die in 2001 debuteerde met Terug naar de kust. Haar boek werd in 2009 verfilmd. Het debuut van Esther Verhoef (1968) was Onrust (2003). Het werk werd genomineerd voor de Gouden Strop 2004.

Verhoef staat deze week met Déjà vu op vier op De Bestseller 60 van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) en met Alles te verliezen op 24. De stichting stelt de lijst samen op basis van de verkoopgegevens van meer dan negenhonderd Nederlandse boekwinkels.

Simone van der Vlugt (1966) kreeg maandag voor Op klaarlichte dag de NS Publieksprijs 2010. Het was de vierde keer dat zij voor de prijs was genomineerd. Van der Vlugt debuteerde in 2004 in het genre met De reünie. Daarmee kreeg ze een nominatie voor de NS Publieksprijs 2005. Crimezone.nl (voor en door thrillerfans) riep De reünie uit als beste thrillerdebuut van dat jaar. Het laatste offer (2007) en Blauw water (2008) werden ook genomineerd.

Marion Pauw (1973) had in 2005 met Villa Serena haar debuut. Haar doorbraak was Daglicht (2008), waarmee zij de Gouden Strop won. Andere succesvolle auteurs zijn Suzanne Vermeer (een pseudoniem), Tess Franke (1970) en Loes den Hollander. Deze laatste is een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat zij is geboren in 1948, maar zij debuteerde ook in de eerste tien jaar van deze eeuw.

Franke heeft aan den lijve gevoeld wat de 'thrill' inhoudt. Met man en dochters is zij naar de Verenigde Staten verhuisd omdat zij werden bedreigd. Dat was het gevolg van het werk van Franke's man als advocaat bij geruchtmakende rechtszaken. Haar debuut De inwijding schreef zij in Amerika. Het verscheen in 2007. Het is niet op feiten gebaseerd.

De boeken van de Nederlandse 'moordvrouwen' doen het niet alleen in eigen land goed. Zo gaan de thrillers van Van der Vlugt is acht landen over de toonbank. Vooral in Duitsland is ze erg populair.

Volgens Esther Scholten van de CPNB spreken de auteurs vooral vrouwen aan doordat zij over het dagelijks leven, gezin en relaties schrijven. ''Vrouwen vreten dat. Zij kunnen zich ermee identificeren.'' Dat feit werkt in het voordeel van de vrouwelijke auteurs, want het grootste deel van de kopers van thrillers is vrouw, voornamelijk in de leeftijdscategorie van 30 tot 60 jaar.

Het lijkt erop dat mannelijke schrijvers zich laten inspireren door hun vrouwelijke collega's. Zo gaat Charles den Tex ook meer de psychologische kant op en ontwikkelt René Appel zijn personages meer, aldus Scholten. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden