PlusBlikvangers

Vrouw met stola lijkt verlangend naar het Rokin te kijken

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden?

Beeld Nosh Neneh

Waar kijkt ze naar, deze fier rechtopstaande bronzen vrouw met stola? Vanaf haar sokkel, op de plek waar Spui en Singel zo ongeveer samenkomen, lijkt ze dwars door alle bebouwing naar het Rokin te staren, haar eerste standplaats.

Vrouw met stola is vervaardigd door de Utrechtse beeldhouwer Pieter d’Hont (1917-1997). Hij is bekend van het beeld Krantlezende man (Beursmannetje) dat voor het pand van Het Financieele Dagblad staat, en van zijn ontwerp van de muziekprijs Edison.

Het werk Vrouw met stola was onderdeel van een beeldenroute door Amsterdam in 1977, georganiseerd door Stichting Beeldende Kunst. Het werd, na afloop van het evenement, door H. Drijfhout en Zoon’s Edelmetaalbedrijven aan de stad Amsterdam geschonken.

Het bleef staan waar het op 23 mei 1977 was geplaatst, aan het Rokin.

Bronnen vermelden dat wordt aangenomen dat de tweede vrouw van d’Hont, Silvie Kögl, model heeft gestaan, maar er gaan ook verhalen dat een vrouw met wie hij op de kunstopleiding zat, de inspiratie voor dit beeld is geweest.

Wie zijn muze ook was, de kunstenaar was weg van haar, want uniek is het beeld niet gebleven. In 1957 produceerde d’Hont zes exemplaren van Vrouw met stola. Die waren 59 centimeter hoog. In 1966 maakte hij er nog vijf, bijna twee keer zo hoog, namelijk 116 centimeter. Vrouw met stola is daardoor ook te vinden in Koog aan de Zaan, Bilthoven, Rhoon en Nijmegen.

Een van de vijf uitvoeringen uit 1966 werd in 1977 aan het Rokin geplaatst. Tot, niet lang na beëindiging van de beeldenroute, dit lieflijke, onschuldige beeld opeens was verdwenen. Ruw van z’n sokkel getrokken.

Gestolen dacht men. Maar al snel kwam het weer boven water, letterlijk zelfs, want het onderschrift bij een foto van het beeld in Het Vrije Volk van donderdag 21 juli van dat jaar luidde: ‘De twee beelden die puntgaaf uit het water van het Rokin werden opgevist’.

Heel ver waren de dieven dus niet gekomen, en misschien was het louter baldadigheid die omsloeg in vandalisme. Of vonden ze het toch niet mooi genoeg voor thuis. En wat moet je er eigenlijk mee, met een beeld? Hup, in het water ermee! (Het andere beeld was ook een vrouwenfiguur, maar dan zonder hoofd.)

Goed, Vrouw met stola werd weer aan het Rokin gezet, tot auto’s en ander straatmeubilair de zocht op het kunstwerk te veel belemmerden. In 1996 werd ze verplaatst naar een minder drukke plek, met zicht op het Spui.

En daar staat ze nog altijd.

Vrouw met stola

Sinds 1977

Kunstenaar Pieter Hermanus d’Hont

Waar Spui, Singel

-Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden