Plus Muziekrecensie

Vrolijk en dwars kerstalternatief van indieduo Clean Pete

Gloria is een veelkleurige verzameling Nederlandstalige kerstsongs met een twist: hertalingen, versgeschreven liedjes en zelfs gesproken kerstverhalen.

Clean Pete - Gloria (Excelsior)

Droomt u er bij het gedwongen luisteren naar schoonmoeders mierzoete kerstelpee van James Last stilletjes van om ‘gezellig bij het haardvuur’ te vervangen door ‘smeulend ín het haardvuur’?

Het Nederlandse indiepopduo Clean Pete serveert een lekker dwars alternatief. Gloria is een veelkleurige verzameling Nederlandstalige kerstsongs met een twist: hertalingen, versgeschreven liedjes en zelfs gesproken kerstverhalen.

Verbindende factor op de rood-groengekleurde revue zijn de harmonieuze stemmen van de tweeling­zussen Loes en Renée Wijnhoven.

Zij zingen zelf Nederlandse versies van Santa Baby (Lieve kerstman) en O Holy Night (Donkere nacht). Hun samenzang met Thijs Boontjes op Onrust en hoop (origineel: God Rest You Merry Gentleman) is een van de hoogtepunten van het album. Met z’n drieën maken ze van het vrome kerstlied een zinderend nummer over opvlammende hartstocht na het kerstdiner.

Die vrolijke tegendraadsheid tekent Gloria. De muziek is sfeerrijk, de zang hemels, maar de teksten illustreren de haat-liefdeverhouding die de makers met de december-uitputtingslag hebben. Geestig in die zin is het duet met Niek Nellen van indieband Afterpartees. Op het vers­geschreven Volhouden tot kerst zingt hij: ‘Je weet toch hoe erg ik familiefeestjes haat?/ Ik ben er alleen maar, omdat jij ook gaat/ Dan kijken we daarna Die Hard op de bank/ Misschien vind je hem wel grappig na alle drank.’

Nellen is deel van een sterren­parade die net zo bontgekleurd is als de dagelijkse kerstmars in Disneyland. Met de gastenlijst van de zussen zou je de halve programmering van festival Noorderslag kunnen vullen. Ruben Hein fluisterzingt op kaarslichtballade Thuis met kerst. Acteur en zanger Pieter Embrechts leent zijn donkere stem aan het verstilde Haal mij over. Heel fraai is de bijdrage van Mossfrontman Marien Dorleijn op het wiegende Gaan we samen kerstfeest vieren.

Clean Pete zette zelfs twee kerst­vertellingen op het menu. Beide keren gaat het glanzende beeld van de familie rond de kerstboom aan gruze­lementen. Cabaretier Stefano Keizers laat R. Kelly, Matthijs van Nieuwkerk en een trio heroïnejunkies figureren in een relaas dat door de Wijnhovens wordt onderbroken met een engelachtig Gloria in excelsis deo.

En dan is er Kerstverhaal met Mark Lohmann van Moon Moon Moon. Een bijna negen minuten durende geschiedenis over de totstand­koming van een kerstlied dat niet rijmt en voorzien is van ‘een matige melodie’ en een duivelse ‘ex in een fucking kersttrui’.

Het zijn de ingrediënten van een volkomen authentieke kerstplaat die ook de grootste feestdagenhater licht laat zien door de mist van walmende fonduepannen, aangebrande ragoutbroodjes en ander decemberongerief.