Vriend en vijand in de bres voor 'luizen in de pels'

Het onbegrip over het voornemen van de NPO om de zendtijd van radio-programma's Argos en Reporter Radio te halveren laat de waardering voor onderzoeksjournalistiek zien. 'NPO wil minder en beter. Verstandiger zou zijn: méér en beter.'

Beeld anp

Het lijkt behoorlijk haaks op elkaar te staan: de NPO wil de zendtijd van radio-onderzoeksprogramma's Argos (VPRO, Human, Vara) en Reporter Radio (KRO-NCRV) halveren, maar kondigde donderdag aan juist extra te willen investeren in onderzoeksjournalistiek en actualiteiten op de radio.

Met die uitleg moeten de programma's het doen: de NPO wilde gisteren niet inhoudelijk reageren op de berichtgeving over de twee programma's die per 1 januari het tijdvak van Argos op zaterdagmiddag (14.00-15.00 uur) moeten gaan delen.

Jurre Bosman, directeur NPO Radio, noemt de berichten voorbarig en houdt het bij een algemene verklaring. "We praten voortdurend met de omroepen over de voortgang van alle programma's, dus ook bestaande onderzoeksprogramma's. We willen een slag maken in kwaliteit en impact."

De programma's vinden niet dat ze worden gehoord. Bij zowel de VPRO als KRO-NCRV voelen de NPO-voornemens als voldongen feiten.

Kees van den Bosch, eindredacteur van Argos, voelt zich gesteund door de reuring die op gang kwam nadat de Volkskrant gisteren berichtte dat Argos het met de helft minder zendtijd en dertig procent minder budget moet gaan doen.

"We scoren al jaren uitstekend bij luisteronderzoeken, maar zo veel bijval is boven verwachting. In 2016 hebben we wat betreft marktaandeel nét onder het target gescoord, dat is één van de weinige redenen die ik zou kunnen aandragen voor de plannen. Je zou zeggen: daar gaan we over praten, maar er is nauwelijks een gesprek geweest. Dat zou je onfatsoenlijk kunnen noemen. We zijn sinds we in april geconfronteerd werden met de plannen geen millimeter opgeschoten."

#redArgos
Hans Laroes, interim-hoofdredacteur van KRO-NCRV, onderschrijft dat. "Het gesprek over kwaliteit moet je altijd blijven voeren. Daarin moet je kritisch zijn, maar heel veel is er niet overlegd. Het voelt alsof er weinig bewegingsruimte is. Wij verzetten ons tegen de plannen."

Op Twitter waren #redArgos en #red­Reporter populaire hashtags. Veel mensen uit de mediawereld, maar ook daarbuiten toonden hun onbegrip voor de plannen van de NPO.

'Onderzoeksjournalistiek: NPO wil minder en beter. Verstandiger zou zijn: méér en beter. #redArgos,' schreef Ad van Liempt. Argos maakt vanavond kans op de prestigieuze Zilveren Reismicrofoon.

Genoeg lichtheid
Opvallend was ook de reactie van Maarten Hilbrandie, ex-woordvoerder van Defensie. 'Als woordvoerder had ik altijd veel last van @Argosradio1. Ontzettende luis in de pels. En daarom moet het blijven.'

Tweede Kamerlid Peter Kwint (SP) heeft Kamervragen opgesteld over het belang van onderzoeksjournalistiek. Gerard Walhof (directeur VPRO Radio) is blij met de bijval voor Argos en Reporter Radio. "Het laat de waardering voor onderzoeksjournalistiek zien. Ik verwacht echt van de NPO dat er nog een inhoudelijk gesprek komt."

Laroes sluit zich daarbij aan. "Er is al veel lichtheid, dat moet je aanvullen met serieuze journalistiek. Het is te prijzen dat Radio 1 wil experimenteren met nieuwe vormen, maar dat mag niet ten koste gaan van programma's die zich hebben bewezen."

De NPO geeft desgevraagd aan dat na de zomer knopen worden doorgehakt over de programmering van NPO Radio 1.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden