Plus

Voorstelling Cock Cock, Who's There? nu extra relevant #metoo

Samira Elagoz maakte een voorstelling die in het licht van de #metoo-discussie extra relevant is. Woensdag en donderdag staat ze ermee in Theater Bellevue.

Samira Elagoz maakte een theaterstuk naar aanleiding van haar eigen verkrachting door haar voormalige vriend Beeld -

Het rotte aan aanrandings- of verkrachtingszaken is dat het nagenoeg altijd de slachtoffers zijn die ermee naar buiten komen.

"Het is nogal idealistisch om te geloven dat daders snel kwaad zullen spreken over zichzelf," zegt film- en theatermaker Samira Elagoz (28). "Maar misschien moedigt het sommigen aan nog eens na te denken over hun daad."

Minder grote beweging
Ze heeft het over #Ihave, de reactie op #metoo, de hashtag die viral ging na de val van de Amerikaanse filmproducent Harvey Weinstein. #Ihave is bedoeld voor mannen die zich realiseren dat ze de grens van seksuele intimidatie weleens hebben overschreden.

Begrijpelijkerwijs was #Ihave een minder grote beweging dan #metoo, de hashtag die vrouwen gebruikten die ooit verkracht of aangerand zijn.

Woensdag en donderdag staat de voorstelling Cock Cock, Who's There? van Elagoz in Theater Bellevue. Het is een onderzoek naar de machtsverhouding tussen man en vrouw, waarbij gebruik wordt gemaakt van zowel spel als film.

Een aantal jaar geleden is Elagoz verkracht door haar toenmalige vriend, wat aanleiding gaf tot het maken van de voorstelling. Ze zag die ook als een instrument om weer te leren met mannen om te gaan.

Belangrijk punt
Voor wie Elagoz al kent: de voorstelling borduurt voort op haar documentaire over alternatieve dating­sites Craigslist Allstars, die vorig jaar onder andere op het IDFA te zien was en de Prix Jardin d'Europe won in Wenen. Beelden die in de documentaire zijn gebruikt, duiken ook op in Cock Cock, Who's There?

Elagoz - ze is Fins maar woont in Amsterdam - toert in elk geval nog tot de lente met de voorstelling door Europa. Het onderwerp is ze nog niet moe.

"Ik heb het gevoel dat dit een belangrijk punt is om te maken. Dat zie je ook aan de reacties op #metoo. Verkrachting of seksuele intimidatie komt overal voor. Het maakt niet uit welke leeftijd je hebt of welke kleur. Ook de vrouwen die de hashtag niet hebben gebruikt, zullen zich erin hebben herkend."

"Daar gaat mijn voorstelling ook over. Ik wil het publiek ontlasten van het ongemak mij als slachtoffer te zien en een openhartig gesprek over het onderwerp voeren."

Iets toegankelijks
In Cock Cock, Who's There? houdt Elagoz een monoloog over het proces dat ze doormaakte na de verkrachting. Haar verhaal wordt afgewisseld met filmbeelden van onder anderen haarzelf, haar familie en vrienden en de mannen die ze online leert kennen.

Samira Elagoz Beeld -

Daarnaast vult ze een leegte die ze zelf zag in de kunstwereld: namelijk het gebrek aan vrouwen die over mannen vertellen, in plaats van andersom. "Ik wilde de mannen filmen op de manier waarop ze gezien willen worden."

"Het is makkelijk om een stuk te maken waarin je mannen aanvalt, maar dat is niet wat ik wilde doen. Ik wilde iets toegankelijks maken dat ook op een grappige manier laat zien hoe mannen en vrouwen met elkaar omgaan. En misschien zou het subtiel kritiek kunnen leveren."

Niet meer seksueel
Een voorbeeld van het laatste: vaak wordt een verband gelegd tussen seksueel geweld en wat een vrouw op dat moment droeg. Alsof het slachtoffer op enige wijze om haar lot heeft gevraagd door een kort rokje te dragen of heftige make-up.

Dat moet dus echt anders, vindt Elagoz. "Net zoals mensen vaak verwachten dat je na zo'n gebeurtenis niet meer seksueel kunt zijn, of dat je als een non over straat zou gaan."

Bewegingen als #metoo of een voorstelling als de hare kunnen daar wat haar betreft in helpen, juist omdat ze slachtoffers niet meer alleen laten staan.

"Vroeger schaamden vrouwen zich misschien om zoiets te vertellen, maar als zovelen hetzelfde meemaken, dan is het niet meer het slachtoffer dat zich beschaamd hoeft te voelen, maar de dader."

Cock Cock, Who's There? is op woensdag 25 en donderdag 26 oktober te zien in Theater Bellevue.

Lees ook: #MeToo - 'Mannen denken dat intimidatie hun goed recht is'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden