Plus

Voor regisseur Nanouk Leopold voelt toneelregie net als film

Voor haar tweede regie bij ITA ging filmregisseur Nanouk Leopold aan de slag met de klassieker De Thuiskomst van Harold Pinter. Ze blijft toneelwerk zien als een bijzonder uitstapje, film blijft haar uitgangspunt. Morgen is de première. 

Anouk Leopold laat zien hoe ze het wil tijdens een repetitie voor De Thuiskomst. Beeld Jan Versweyveld

“Het voelt alsof je een remake van een film mag maken, en dan in een ander medium. Ik leer waanzinnig veel van die teksten!” Nanouk Leopold beleeft opnieuw de ervaring van haar eerste toneelregie bij ITA in 2017, Uit het leven van marionetten van Ingmar Bergman. “Bij Pinter is het weer zo. Het is zó goed. Ik wou dat ik zo kon schrijven.’

Tussen twee repetities door heeft de 51-jarige Leopold net tijd voor een banaan en wat vragen. “Ik heb eigenlijk niet het idee dat ik echt toneel aan het maken ben. Er zit ook film in deze voorstelling, althans een soort computeranimaties die ik samen met beeldend kunstenaar Daan Emmen heb gemaakt. We werken vaker samen aan video-installaties, onder de naam LeopoldEmmen. We gebruiken hier de gezichtsuitdrukkingen van de acteurs en vervormen die naar een soort ontmenselijkte computermensjes om een ander gevoel te genereren. Ik regisseer het stuk en lever er dan tegelijkertijd vanuit een ander medium commentaar op. Ik denk ook niet dat ik zonder die beelden zou kunnen.”

Waarom niet? Als escape?

“Dat klinkt te negatief. Het is meer dat ik naar het toneel meeneem wie ik ben. Het zou vreemd zijn als ik alleen een toneelstuk zou maken. Ik heb ook niet genoeg tools om dat interessant te maken, al is het materiaal van Pinter nog zo geweldig. Wat ik spannend vind, is de combinatie van het ruimtelijke effect van toneel en het beeldende van een video-installatie. Ik zoek het raakpunt tussen deze media, wat niet gek is als je naar mijn achtergrond kijkt.”

Wat trok u aan in Pinter?

“Zijn scherpte vind ik het mooist. Het is rücksichtslos, gruwelijk en grappig op hetzelfde moment. Je denkt: dit kan niet echt zijn of toch wel? Daar speelt hij de hele tijd mee. Het verhaal van De Thuiskomst is vrij simpel: een man komt terug bij zijn familie om zijn vrouw voor te stellen aan zijn vader en broers. In dat huis gelden zulke andere regels en het heeft zo’n bijzondere geschiedenis dat op een gegeven moment alles omdraait.”

“Het mooie van Pinter vind ik dat hij twee mensen tegenover elkaar zet die allebei iets willen. De uitkomst is totaal onverwacht, maar die zet alles zijn kop. Zulke scènes heb ik in mijn films vrij weinig zelf dus dat is ook heel leuk om mee te werken.”

Wat u wel gemeen heeft met Pinter, is het effectieve gebruik van stilte. Herkent u dat?

“Ja, de stilte is essentieel bij hem. Valt die te vroeg of te laat, dan werkt het niet. En er wordt heel veel gecommuniceerd in die stiltes. Dat vele gepraat is dan juist weer een mooi contrast met mijn filmwerk.”

U werkt hier weer met actrice Maria Kraakman, die ook in uw films Îles flottantes en Guernsey te zien was.

“Ja, geweldig! Maria is niet alleen een fantastische actrice maar ook een maker. Ik heb veel aan haar voor het begrijpen van allerlei principes op toneel. Opkomst en weer weggaan, bijvoorbeeld. Dat is het moeilijkste wat er is! Hoe laat je dat integreren in een beeld? Als dat niet goed verloopt wordt het hakkelig.”

En monteren kun je niet.

“Ha, nee je kunt niet snijden, het is verschrikkelijk! Dat mis ik het meest aan film eigenlijk, het snijden. Maria denkt mee en ze heeft een bijzondere interpretatie van haar rol gemaakt met kleine onverwachte beweginkjes die heel goed passen bij het personage van Ruth. Daar kwam ze zelf mee en bouwde dat heel mooi uit. Ik vind dat fantastisch, maar ik had het niet zelf kunnen verzinnen.”

Dit is uw tweede toneelregie, wat komt er hierna?

“Ik laat film zeker niet achter me, ben bezig met een grote internationale film dat kost heel veel tijd dus het goed om daarnaast met andere dingen bezig te zijn.”

Ze hebben u bij ITA in elk geval teruggevraagd na Bergman.

“Ja, eerst maar kijken of ze dat hierna ook weer doen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we iets moois aan het maken zijn.”

De Thuiskomst, première zondag, verder 16/10 t/m 18/10 en 20/11 t/m 30/11.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden