Voor jongeren voelt Twitter als een jungle

Twitter is er in het vierde kwartaal van vorig jaar niet in geslaagd om nieuwe gebruikers aan boord te krijgen. Bovendien verlaten veel jongeren het netwerk. Hoe is dat te verklaren?

Beeld Floris Lok

In de laatste verslagperiode van het jaar had Twitter 320 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat is evenveel als bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers. En dat terwijl analisten rekenden op een aanwas van leden tot 324 miljoen. Ze laten Twitter donderdag dan ook massaal vallen op de beurs.

Ook in Nederland verliest Twitter aan populariteit. Uit de resultaten van onderzoeksbureau Newcom blijkt dat vorig jaar elf procent van de Nederlandse gebruikers is afgehaakt. Van de vijftien- tot negentienjarigen is afgelopen jaar zelfs bijna de helft definitief uitgelogd en afgemeld. Het jaar ervoor was al ruim een kwart afgehaakt.

Daarentegen winnen Whatsapp, Snapchat en Instagram aan populariteit bij jongeren. Uit het onderzoek van Newcom blijkt dat jongeren Twitter tijdrovend vinden, het ze te weinig oplevert en ze zich er niet thuisvoelen.

Hashtags?
Hoe komt dat? Twitter is allereerst tamelijk onoverzichtelijk. Als nieuwe gebruiker is het lastig overzicht te vinden in de miljoenen gebruikers en tweets. Je vrienden vinden is een hels karwei - áls ze al op Twitter zitten.

En hoe werkt dat nou precies met hashtags? Hoe krijg je volgers zodat je tweets relevant worden? Hier haken veel nieuwe gebruikers al af: het voelt als een jungle. In de beginjaren van Twitter moest iedereen nog ontdekken hoe het werkte, maar nu zitten er zo veel ervaren gebruikers met veel volgers dat je je al snel een sukkel voelt zonder volgers en respons op tweets. Kortom: het kost veel tijd en levert vaak weinig op.

Nog een groot minpunt is de openbaarheid van de berichten die je deelt. Als je ergens een hekel aan hebt als puber, is het wel dat je ouders je in de gaten (kunnen) houden. Je kunt je profiel afsluiten met een slotje, maar hoe weet je dat die leuke jongen die je accepteert als volger niet stiekem je vader is die zich schuilhoudt onder een andere naam?

Gebrek aan innovatie
Toch lijkt het grootste probleem voor Twitter te zitten in het gebrek aan innovatie. Waar Snapchat en Instagram bijna wekelijks nieuwe opties toevoegen om foto's te bewerken, is Twitter op wat details na hetzelfde gebleven, zegt Peter Kerkhof, hoogleraar sociale media aan de Vrije Universiteit (VU). "De gebruikersmogelijkheden zijn vrij beperkt. Andere sociale media doen dat veel slimmer."

Dat mensen zich niet meer thuisvoelen op Twitter, zou verklaard kunnen worden door de veranderde toon. Er is nauwelijks ruimte voor een genuanceerde discussie; de toon is vaak agressief en bot, merkt ook hoogleraar Kerkhof. "Voorheen hing er een gezellige, bijna hippieachtige sfeer. Nu wordt er veel harder en vijandiger over en weer getwitterd."

Actualiteiten
Toch moeten we Twitter nog niet helemaal afschrijven. Newcom verwacht dat Twitter in de komende jaren minder hard daalt, omdat er 'een harde kern' overblijft.

Dat denkt ook socialemedia-expert Jarno Duursma. "Het is het enige platform waar je serieuze kennis kunt uitwisselen. Instagram en Snapchat zijn meer voor de lol. Als het gaat om bijvoorbeeld actualiteiten, televisie en webcare, is Twitter nog steeds het belangrijkste platform."

Twitter is jongeren dus grotendeels kwijt, maar heeft in Nederland nog altijd één miljoen dagelijkse gebruikers. Om voor jong en oud te boeien is het misschien te serieus en biedt het te weinig functionaliteiten, maar voor een harde kern blijft Twitter nog wel even interessant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden