PlusInterview

'Voor het geld dat er is, maken we in Nederland uitstekende tele­visie'

Taco Zimmerman (47) leidt Tuvalu Media, producent van Maestro en Ali B op volle toeren, door roerige mediatijden. 'Een sterke publieke omroep is essentieel.'

Taco Zimmerman: ' Ik onderken dat er veranderingen gaande zijn op de contentmarkt, maar die worden vaak schromelijk overdreven'Beeld Ernst Coppejans

De begroeting bij Tuvalu Media in de Houthavens is uiterst vriendelijk en opmerkelijk uitbundig, waarbij ook wat beleefdheden worden gewisseld - over het weer en wat de avond ervoor op televisie was. Ook algemeen directeur Taco Zimmerman heeft het over het weer, maar dan op een andere toon: "Een lekker zonnetje? Het is voor de kijkcijfers beter als het regent."

Hier worden tv-programma's bedacht. En dat mag dan het leukste vak van de wereld zijn, uiteindelijk is het de bedoeling dat het aanslaat. Want: "Je bent zo goed als je laatste succes."

In juli bestaat Tuvalu Media tien jaar. De voornaamste wapenfeiten: Ali B op volle toeren, Maestro (beide AvroTros), Rot op naar je eigen land (EO) en DNA onbekend (KRO-NCRV). Er wordt ook volop gewerkt aan het bereiken van de YouTubegeneratie en in 2013 werd dramaproducent Column Film van Gijs van de Wes­telaken ingelijfd. Daarmee is Tuvalu een van de grootste Nederlandse onafhankelijke producenten - veel andere productiehuizen zijn (deels) in buitenlandse handen.

Een gevleugelde uitspraak van u is: 'As long as there are couches, there will be tv.' U heeft vertrouwen in de toekomst van tv.
"Dat zei ik twee jaar geleden al. Ook toen werd vaak geschreven dat lineair tv-kijken ten dode was opgeschreven. Ik onderken dat er veranderingen gaande zijn op de contentmarkt, maar die worden vaak schromelijk overdreven. Natuurlijk: men kijkt meer naar YouTube en Netflix, maar voor ons content­makers is de taart alleen maar groter geworden."

Hoe uit zich dat?
"KPN is toegetreden en bestelt leuke opdrachten bij buitenproducenten. Ziggo doet mee en we maken content voor Linda.tv. Het lijkt of de werelden naast elkaar kunnen bestaan, waarbij RTL, SBS en de NPO ongetwijfeld onze grootste opdrachtgevers zullen blijven."

In 2013 verhuisde Tuvalu Media van het Hilversumse ­mediapark naar Amsterdam. Waarom?
"We begonnen in een kelder in Hilversum. Eerder had ik met productiebedrijf Palazzina vooral voor National Geographic en Discovery Channel gewerkt. De groei ging snel, mede doordat we met Tuvalu een breder palet zijn gaan aanbieden. Al vrij snel verkochten we Groeten van Max, dat nog steeds op de buis is - gisteren had het anderhalf miljoen kijkers. We groeiden in Hilversum uit ons jasje."

Onder andere RTL Boulevard verhuist ook naar Amsterdam. Ontwikkelt de stad zich als nieuwemediastad?
"Daar lijkt het op. Bij ons speelde ook mee dat we een eigen gebouw wilden neerzetten met studio's. In Hilversum kwamen we daar niet uit, de toenmalige wethouder had niet eens tijd ons te ontvangen voor een kop koffie. In Amsterdam werden we met open armen ontvangen. Amsterdam is jonger en hipper: handig als we publiek nodig hebben; en iedereen kan op de fiets naar zijn werk."

"Het kwartier in de Houthavens is heel gaaf: alleen maar creatieve industrie met mode-, reclame- en mediabureaus. Southfields, producent van de Champions League, is hier onlangs ook neergestreken. Eerder leek het op de NDSM-werf te gaan gebeuren, maar na MTV en IDTV zijn er geen mediabedrijven meer die kant op gegaan."

Hoe groot is Tuvalu Media nu?
"Er werken tussen de zestig en tachtig mensen bij ons, afhankelijk van de tijd van het jaar. Nu wordt er bijvoorbeeld een grote dramaserie met Katja Schuurman en Jeroen Spitzenberger gedraaid voor NPO 3 en staan er wel dertig man op de set. Die serie, Vlucht HS13, is gebaseerd op een Turks script en dat past bij ons. We zijn best internationaal georiënteerd. Zo is Maestro een Brits format en Go back from where you came from was in Australië een hit - dat werd Rot op naar je eigen land. Ali B op volle toeren hebben we wel zelf bedacht."

Hoe zit u te kijken naar de eerste aflevering van zo'n zelf­bedacht format?
"Vooral trots. En ik zit als een bezetene Twitter te volgen. Dat is vaak een redelijke graadmeter, al is het geen garantie voor hoge kijkcijfers. Na die eerste uitzending heb ik nogal eens een onrustige nacht. Om acht uur zijn de kijkcijfers bekend, daar heeft zelfs mijn gezin weleens spanning van. Is papa de komende drie uur chagrijnig of blij? Ik kan euforisch zijn, maar ook bijna fysiek last hebben van kijkcijfers."

Zijn ze te voorspellen?
"Bij nieuwe programma's moeilijk, bij langlopende is het makkelijker. En soms gebeurt er een klein wonder, zoals bij Maestro: de eerste uitzending 900.000 kijkers, een week later 810.000. Dat was een teleurstelling. Daarna klom het in een paar weken naar 1,8 miljoen."

Wordt er in Nederland goede televisie gemaakt? Een groot deel lijkt ook inwisselbaar.
"Voor het geld dat er is, maken we zelfs uitstekende tele­visie. De overheid draait langzaam de geldkraan voor de creatieve industrie dicht. We hebben de beste dj's, de ­beste architecten en de beste tv-makers van de wereld, maar ondertussen worden de broedplaatsen waar die ­creativiteit ontstaat bijna de nek omgedraaid."

"Wat betreft de bijdrage van de overheid aan de publieke omroep zitten we op het niveau van Malta. De Duitsers, Engelsen, Denen en Belgen krijgen twee à drie keer zoveel: we maken Maestro bijvoorbeeld met een derde van het budget van het oorspronkelijke format. Overigens gaf de BBC aan de Nederlandse versie het beste te vinden, wat een enorme prestatie is van de makers."

Wat zijn de gevolgen van de dalende budgetten?
"De laatste jaren is het minder makkelijk een programma verkocht te krijgen bij zenders. De tendens is om meer in huis te produceren. In België is dat helemaal doorgeschoten: VTM steekt nu al meer dan vijftig procent van haar budget in het eigen productiehuis."

'Met de komst van YouTube en Netflix is de taart voor contentmakers alleen maar groter geworden'Beeld Ernst Coppejans

Waarom doet VTM dat?
"Omdat het geld dan binnen de organisatie wordt gehouden. Ik ben er echter van overtuigd dat dat niet leidt tot originaliteit, omdat het een uitvoerende taak wordt. 2020 wordt een spannend jaar voor de omroepen, waarbij mogelijk de situatie ontstaat dat ze als zelfstandig productiehuis verdergaan en de sturing volledig bij de NPO ligt. Daardoor is er een neiging bij de omroepen de eigen productie-identiteit te verstevigen."

Er gebeurt nogal wat op politiek gebied in de tv-wereld.
"Enorm. Ik verwacht dat de politiek zo verstandig is te ­beseffen dat een sterke publieke omroep essentieel is voor onze maatschappij. RTL Nieuws is zo goed omdat de NOS ooit de standaard heeft gezet."

"De politiek speelt in ons vak een belangrijke rol. Ik zie dat we niet alle kansen benutten. Neem Netflix. De Franse mediaminister heeft Netflix van harte welkom geheten, met de voorwaarde dat dramaseries en speelfilms worden besteld bij lokale producenten. In Nederland gebeurt dat niet. Netflix heeft dan wel een Europees hoofdkantoor in Amsterdam, maar dat is natuurlijk ook om fiscale redenen. Dat is typisch Nederland: altijd het braafste jongetje van de klas."

Als u mag kiezen, produceert Tuvalu dan komende jaren dé nieuwe SBS-spelshow of een dramaserie voor Netflix?
"Haha, voor beide mag je me 's nachts wakker bellen. Het is interessant dat de kijker veel meer van drama - series in het bijzonder - is gaan houden. Dat merk ik ook in mijn eigen kijkgedrag. Daarbij is onze honger naar internationaal succes nog lang niet bevredigd. We zijn met Amerikaanse en Australische partijen in gesprek over varianten op Ali B op volle toeren en ik zou graag een dramaserie produceren zoals het Noorse Lilyhammer. Lokaal maken, met een internationale uitstraling. Gijs van de Westelaken heeft daar de kwaliteiten voor."



CV

Geboren 29 april 1969, Haarlem

Opleiding
Vwo (Eerste Christelijke Lyceum in Haarlem), politicologie (VU).

Loopbaan
Als vijftienjarige begonnen bij (Club) Veronica, toen nog publieke omroep. Richtte na zijn studie Palazzina TV Productions op, dat vooral reisprogramma's en producties over populaire wetenschap maakte. In 2006 ging Palazzina op in Tuvalu Media.

Zimmerman is getrouwd met Eline en heeft twee dochters: Noa (18) en Belle (16).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden