Voor het eerst sinds uitbreken pandemie ook vaste krachten weg bij musea

Musea hebben behalve tijdelijke krachten ook personeel met een vaste baan moeten ontslaan. Dat blijkt uit een enquête van de Museumvereniging.

null Beeld ANP
Beeld ANP

De enquête is ingevuld door ruim 250 musea en gaat over de periode van 21 december tot en met 9 januari. Sinds het uitbreken van de pandemie vraagt de brancheorganisatie 450 musea elke twee maanden naar de effecten van corona voor musea.

30,5 procent van de deelnemende musea antwoordde dat ze tijdelijke contracten niet hebben verlengd vanwege de sterk gedaalde inkomsten door de pandemie. In de nabije toekomst denkt 23,5 procent tijdelijke contracten niet te verlengen, waardoor dit banenverlies verder oploopt. Voor het eerst meldden musea ook dat ze vaste medewerkers hebben ontslagen – dat gebeurde al bij ruim 10 procent van de deelnemers.

Bezoekbeperkingen

Omdat de bezoekbeperkingen naar verwachting tot in het najaar voortduren, is er zwaar weer op til, stelt de Museumvereniging. Ruim de helft van de musea heeft een gemeente als hoofdfinancier; ongeveer een kwart van die musea denkt dat de gemeentelijke subsidie wordt verlaagd.

De Museumvereniging benadrukt daarom dat de 150 miljoen voor cultuur die OCW aan het Gemeentefonds heeft overgemaakt voor de lokale infrastructuur, daadwerkelijk bij culturele instellingen terecht moet komen. 

Toch optimisme bij het Concertgebouw

Het jaar 2020 moest in het Concertgebouw een feestjaar worden, met onder andere het langverwachte Mahler Festival en het Beethovenjaar. Door de pandemie liep alles anders. Het Concertgebouw was in 2020 langer dan ooit gesloten.

Het Concertgebouw begon 2020 met 180.000 bezoekers voor 239 concerten in de eerste twee en een halve maand voor de lockdown. Na de heropening op 1 juli kwamen de ZomerSessies, waarbij elk concert twee keer voor 350 bezoekers werd uitgevoerd en daarnaast als stream te zien en te horen was. De 166 concerten in de zomer en in het nieuwe seizoen waren nagenoeg uitverkocht en trokken tot de tweede sluiting midden oktober in totaal 30.000 bezoekers. De bezoekerscijfers stokten daardoor bij 399 concerten en 210.000 fysieke bezoekers. In 2019 trok het Concertgebouw nog 750.000 bezoekers. Online werden er met verschillende initiatieven, waaronder de Empty Concertgebouw Sessions, miljoenen kijkers over de hele wereld bereikt.

Directeur Simon Reinink is door de laatste ontwikkelingen rond het coronavaccin, ondanks de lockdown die mogelijk nog wordt verzwaard, voorzichtig optimistisch. “Meer dan ooit merkten we de betrokkenheid van het publiek. Amsterdam, Nederland, het publiek mist de unieke ervaring van samen live muziek beleven. Zodra het mogelijk is zullen wij weer volop concerten organiseren!”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden