Voor het eerst een Picasso in Palestina

Bekijken en bekeken worden. Daar gaat het om, dit weekend, in Ramallah. In een kleine, heldere ruimte van de kunstacademie hangt Buste de Femme, een Picasso uit 1943. Permanent bewaakt door twee Palestijnse politiemannen, die naast het abstracte schilderij van de Spaanse meester staan.

De Picasso wordt opgehangen.

De agenten kijken wantrouwend naar de jonge, hip geklede Palestijnse vrouwen die naar de vrouw op het kunstwerk staren. 'Is het een vrouw met een kind?', vraagt de een. Haar vriendin: 'Nee, alleen een vrouw. Maar ik weet niet of ik haar mooi vind.'

Voor het eerst in de geschiedenis hangt er een Picasso in Palestina. Het kunstwerk (verzekerde waarde 5 miljoen euro) logeert een maand in de kunstacademie van Ramallah, de residentie van de Palestijnse Autoriteit, even ten noorden van Jeruzalem.

De directeur van de academie, Khaled Hourani, vroeg al in juli 2009 aan het Van Abbemuseum of hij een modern werk uit de collectie mocht tentoonstellen. Het museum in Eindhoven wilde graag meewerken. Maar uitlenen aan Palestina bleek problematisch, zegt Hourani. 'Het was, gezien de bezetting door Israël, de checkpoints, en daarmee de verzekering, vrijwel een onmogelijke vraag.'

Waarom een Picasso? Hourani: 'We vroegen aan kunststudenten welk werk uit het Van Abbe we moesten lenen. De keuze voor deze Picasso was unaniem. Laten we niet vergeten, Picasso de kunstenaar staat ook symbool voor verzet tegen overheersing.'

Vorige week ging Buste de Femme op reis, via het vliegveld van Tel Aviv en het beruchte Israëlische checkpoint Qalandia. Daar werd, toen het transportbusje de Israëlische soldaten was gepasseerd, menig traantje geplengd.

Bij de vernissage maakt ook premier Salam Fayyad zijn opwachting. Begeleid door mannen in klederdracht die met brandende zwaarden zwaaien, doedelzakmuziek en veel getrommel. Houdt hij van moderne kunst? De econoom die de fundamenten van een onafhankelijk Palestina aan het leggen is, houdt zich op de vlakte. 'Dat zoiets nu kan in Palestina geeft aan dat wij een normaal land zijn geworden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden