PlusAchtergrond

Voor de leek en de liefhebber: het nieuwe beeldenparcours van ArtZuid

Ralph Keuning is gastcurator van de nieuwste editie van ArtZuid, de tweejaarlijkse beeldenmanifestatie in stadsdeel Zuid. ‘Een goede totaalprogrammering heeft beide: zwaar en moeilijk, maar ook in your face.’

Het knalgele beeld van de Belgische kunstenaar Nick Ervinck is een van de favorieten van gastcurtator Keuning. Beeld JW Kaldenbach voor ARTZUID2021
Het knalgele beeld van de Belgische kunstenaar Nick Ervinck is een van de favorieten van gastcurtator Keuning.Beeld JW Kaldenbach voor ARTZUID2021

‘Ik kom uit het oosten hè? Dus ik kom van die kant aanrijden. Dat is een redelijk glorieus moment, als je van de Churchilllaan die bocht maakt en dan dit blauwe beeld ziet. En daarna die gele. Geweldig.” Ralph Keuning, de directeur van Museum de Fundatie in Zwolle, spreekt. Hij is dit jaar gastcurator van ArtZuid. Wat niet betekent dat hij de tweejaarlijkse beeldenmanifestatie in zijn eentje heeft samengesteld. Cintha van Heeswijck-Veeger, directeur van ArtZuid, maakte een longlist en die heeft Keuning helpen terugbrengen tot de vijftig beelden die komende maanden te zien zijn. De route loopt grofweg langs twee assen. De ene van het Museumplein en de De Lairessestraat naar de Zuidas en het Gelderlandplein. Haaks daarop loopt een route van de Churchilllaan naar de Apollolaan, die eindigt bij het Olympisch Stadion.

Het blauwe beeld dat het eerste ziet als je vanaf de Churchilllaan op de Apollolaan komt, stelt een engel voor, gemaakt door Huub en Adelheid Kortekaas. Het beeld is heel abstract en glad, maar de romp en vleugels zijn duidelijk herkenbaar. Het lijkt ook een beetje te zweven. Keuning: “Het is heel zuiver en rustig maar door die kleur toch wel ontzettend opvallend. Daarna zie je dat schitterende beeld van Ervinck.”

Het beeld van de Belgische kunstenaar Nick Ervinck is een van de favorieten van Keuning. Op een omgekeerd Romeins kapiteel verrijst een knalgele, glimmende vorm. “Dit is iets dat je bespringt. Dit beeld maar dan drie keer zo groot op een wat hogere sokkel op de volgende editie van Lowlands, dat zou heel goed zijn.”

Keuning refereert aan de samenwerking tussen zijn museum en het festival in Biddinghuizen. Op Lowlands staan jaarlijks enorme beelden, ook om zo een groot publiek kennis te laten maken met beeldende kunst.

Stadsbeeldhouwer

Dat is ook de opzet van ArtZuid, waar zowel kunstliefhebbers als argeloze voorbijgangers verrast kunnen worden door beelden in de openbare ruimte. Keuning: “Wat ik hier ontzettend spannend vind, is dat plan van Berlage, met die assen. De ruimte. Het feit dat je ook groene ruimtes midden in de stad hebt, met lange zichtlijnen.”

Keuning wijst ook op een ‘discrepantie’ in dat plan. “Het is ontworpen door een socialistische architect die vooral de verheffing van het volk voor ogen had. Maar nu wordt de buurt vooral bewoond door de welgestelden. De combinatie met Hildo Krop als stadsbeeldhouwer is natuurlijk ook vreemd. Dat was gewoon een hardcore communist. Voor hem gold: kunst aan het volk en eigenlijk alles aan het volk.”

Bij het selecteren van de beelden voor ArtZuid is onder andere gekeken naar de verbinding van Berlage met Krop met activisme in de openbare ruimte. “Het is natuurlijk interessant als je bedenkt hoe belangrijk de stad is voor de ideeënvorming en hoe er op momenten van conflict en polarisatie ook een verbitterd gevecht wordt gevoerd om de straat.”

Het engagement van de deelnemende kunstenaars is nogal gevarieerd. Soms is het persoonlijk, andere kunstenaars spreken wereldthema’s aan. Nelson Carrilho maakte een beeld van een Somalische vluchteling die voor de kust van Italië verdronk. “De figuur is in desolate staat en houdt een masker voor zich van voorouders. Het is heel ruig. Het is een beeld dat een beetje een rotgevoel moet geven.”

Glimmende astronaut

Er zitten liefst drie denkers in het parcours en ze staan vlak bij elkaar. De beroemdste versie is natuurlijk van Auguste Rodin, ontworpen in 1881. Die staat permanent voor het Hilton Hotel. Ertegenover staat nu een denker uit 1951 van Lotti van der Gaag, een grillig, expressionistisch beeld dat normaal in Utrecht staat maar voor de gelegenheid werd uitgeleend.

De nieuwste denker is gemaakt door Joseph Klibansky. Ditmaal is De denker een astronaut, van glimmend brons en metershoog. Op de sokkel staan hashtags en links naar Klibansky’s Instagramaccount. “Ik ben dol op Klibansky. Zijn beelden zorgen voor een geweldige plek waar mensen zich laten fotograferen. Je hebt kunst die makkelijk verbinding maakt met mensen en je hebt kunst die daar wat meer moeite mee heeft. Ik denk dat een goeie totaalprogrammering beide heeft. Het mag zwaar en moeilijk zijn, maar ook in your face.”

Keuning wordt ook laaiend enthousiast bij een wit beeld van de Iraans-Duitse kunstenaar Lin May Saeed. Het lijkt op een hond maar ook op een paard. “Zij is zo goed. Dit heb ik nou nog nooit gezien.” Het doet Keuning nog het meest denken aan de beroemde beeldengroep met een wolvin en Romulus en Remus. “Dit is ook zo’n mythisch beeld. Een oerwezen dat uit het verleden lijkt te komen maar ook misschien heel ver in de toekomst ligt. Het is ook niet zomaar een afbeelding. Dit beeld leeft.”

ArtZuid, tot en met 17 oktober. Gratis toegankelijk.

Ralph Keuning is kunsthistoricus en sinds 2007 directeur van Museum de Fundatie in Zwolle. Beeld
Ralph Keuning is kunsthistoricus en sinds 2007 directeur van Museum de Fundatie in Zwolle.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden