Achtergrond

Vloggers en influcencers hebben drang naar papier

Vloggers en influencers regeren de onlinewereld, maar brengen ook het ene na het andere boek uit – op papier nog wel. ‘YouTube en Instagram zijn per definitie vluchtig.’

Jamie Li - No Filter Beeld -

Anna Nooshin, Monica Geuze, Jamie Li, Mascha Feoktistova en Noor de Groot behoren tot de grootste influencers van Nederland. Met hun blogs, Instagramprofielen en YouTubekanalen hebben ze de afgelopen jaren honderdduizenden volgers bij elkaar gesprokkeld, en door spullen aan te prijzen hebben ze een baan gecreëerd waarmee ze een heel behoorlijke boterham verdienen. Toch combineren ze hun online activiteiten met het uitbrengen van een of meerdere boeken.

Die drang is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Terwijl de traditionele media zich in allerlei bochten wringen om ook mee te tellen op internet en te kunnen profiteren van de nieuwe advertentiemarkt, breiden de online groot­heden juist uit naar traditioneel drukwerk.

Hun boeken zijn vrijwel allemaal hyper­persoonlijk en gaan veel over hun werk. De Amsterdamse Noor de Groot (32), online beter bekend als Queen of Jetlags, bracht deze week bijvoorbeeld haar eerste boek uit. De Groot vertelt honderduit over haar modeblog, hoe ze zich misdroeg op de middelbare school, en dat ze ontdekte dat clichéfoto’s op de Amsterdamse grachten, voor de Eiffeltoren of bij een rode telefooncel haar de meeste likes opleverden. Die stijl werd zo haar specialiteit. Ook schrijft ze dat beroepsinstagrammers voor een gesponsorde post meestal 1 procent van hun volgersaantal betaald krijgen (in haar geval dus 7000 euro) en met welke apps ze haar foto’s bewerkt.

Queen of Jetlags (Noor de Groot) Beeld -

Het boek wordt uitgegeven door Prometheus, waardoor De Groot in één klap in een illuster rijtje terechtkomt van auteurs als Connie Palmen en Kader Abdolah. Dat zelfs zo’n chique uitgeverij zich nu waagt aan een dergelijk boek, is veelzeggend.

Bestseller top 60

Hoewel dergelijke lectuur misschien klinkt als gekeuvel waar alleen jonge Instagramvolgers op zitten te wachten, verkoopt het genre daarvoor te goed, zegt Antje Bosscher. Bosscher is senior uitgever bij Unieboek/Het Spectrum en heeft Anna Nooshin, Jamie Li en Judith Noordzij onder haar hoede. “Het eerste boek van Jamie hadden we bescheiden ingestoken, maar verkocht twee keer zo goed als gedacht. Voor zowel Jamie als ons een heel succesvol project. Er is dus zeker behoefte aan, die verder gaat dan alleen de mensen die Anna of Jamie volgen.”

Om hoeveel stuks het precies gaat wil Bosscher niet zeggen, maar het zijn er meer dan 10.000 – een getal waar de gemiddelde romanauteur dolblij mee is. “Hun bekendheid helpt natuurlijk mee: het is heel moeilijk om een totaal onbekende debutant een goed podium te geven. De influencers hebben zelf al een flink bereik.” Twee weken geleden gaf Bosscher het boek uit van Judith Noordzij, over haar carrièreswitch van advocaat naar coach en influencer. Het boek kwam direct terecht in de Bestseller top 60, een herdruk is in de maak.

En toch gaat Bosscher lang niet met elke influencer in zee die zijn of haar levensverhaal wil optekenen. “Ze moeten wel echt iets te vertellen hebben, zoals Jamie, die bereid is om een heel eerlijk kijkje te geven achter de mooie plaatjes op Instagram. Of iemand moet gespecialiseerd zijn in een bepaald onderwerp. Dit najaar geef ik bijvoorbeeld een boek uit van We like Bali, daar zitten twee vrouwen achter die al vijftien jaar op Bali komen. Zij delen alle insider hotspots van het eiland, en minder persoonlijke dingen over zichzelf.”

De vraag blijft: waar komt die zucht naar papier vandaan? Hotspots kan je toch gewoon online delen? “YouTube en Instagram zijn per definitie vluchtig,” zegt Bosscher. “In een boek kunnen ze meer diepte kwijt.” Daarbij blijft een boek schrijven een prestigedingetje, zelfs voor de generatie die minder leest dan ooit. “Je wordt hier niet knallend rijk van. Het is niet zo dat ze met een boek het geldschip binnenhalen. Maar de influencers vinden het belangrijk om iets blijvends te publiceren. ”

Monica Geuze - My Way Beeld -
Beautygloss (Mascha) - Happy Love Life Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden