PlusAlbumrecensie

Violiste Isabelle Faust speelt de sterren van de hemel

null Beeld

Een nieuw stuk van de Hongaarse componist Peter Eötvös, is, hoe het ook uitpakt, altijd iets waar naar wordt uitgekeken. Orkesten en festivals tekenen er graag voor in, in de vorm van een gezamenlijke compositieopdracht. Eötvös schreef zijn derde vioolconcert, Alhambra Concerto, voor Pablo Heras-Casado, dirigent en (scheidend) artistiek directeur van het Granada Festival, in coproductie met de Berliner Philharmoniker, de BBC, het Orchestre de Paris en het Mahler Chamber Orchestra.

Heras-Casado bracht in 2019 de wereldpremière in de Grand Salle Pierre Boulez in Parijs en dirigeerde toen het Orchestre de Paris. Daar is nu een opname van verschenen.

Eötvös speelt in het 23 minuten durende stuk een spel met letters en notennamen, waardoor hij het woord alhambra in een muzikaal motief kon veranderen (de h is in het Duits een b en de b een bes), wat de verder intuïtief vormgegeven structuur bepaalt. De Duitse topvioliste Isabelle Faust speelt de sterren van de hemel en wordt tot haar uiterste technische grenzen beproefd. Het stuk is, zoals altijd bij Eötvös, een proeve van zeer groot kleuringsvermogen. Meteen al het begin, waarin harp en viool elkaar echoën, doet je de oren spitsen.

Daarna volgt een enerverende vertolking van Stravinky’s Le sacre du printemps, die vanaf de rustig en ademend gespeelde openingsmaten de aandacht onverkort vasthoudt.

Klassiek

Isabelle faust en Orchestre de Paris met Pablo Heras-Casado
Alhambra Concerto, Le sacre du printemps
(Harmonia Mundi)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden