Plus

Vincent van Gogh aan je voeten: 'Van Gogh is een global rockstar'

Het Van Gogh Museum is een samenwerking aangegaan met het iconische, Amerikaanse skatemerk Vans. Sinds gisteren zijn er wereldwijd kleren en gympen te koop met werk van de kunstenaar. Ook in de museumwinkel.

Onder andere Amandelbloesem is terug te vinden op kleding, accessoires, de Vans Authentic en Vans' classic slip-ons. Beeld Scotty Cameron

Nee, algemeen directeur Axel Rüger (50) van het Van Gogh Museum was niet verbaasd dat het Amerikaanse skatemerk Vans op de stoep stond voor een samenwerking.

"Vincent van Gogh is mede dankzij sociale media tegenwoordig een global rockstar. Hij is een van de beroemdste kunstenaars, al dan niet de beroemdste, van zijn tijd en nog steeds een bron van inspiratie voor velen. Voeg daarbij de gemiddelde leeftijd van onze bezoekers: 34 jaar," zegt Rüger met enige trots.

"Vans haakt precies aan bij onze doelgroep. Dertigers blijven tegenwoordig relatief gezien langer jong, dus ­eigenlijk zijn het twintigers. En ze dragen sneakers."

En zo had Rüger maandagavond, tijdens de internationale lancering van de Vans x Van Gogh-collectie in het museum, nog meer spitsvondigheden in zijn welkomstwoord voor een 30-koppige groep pers en influencers uit Azië, Canada, Noord-Amerika en Europa.

Vans' oprichters Paul en Jim Van Doren móeten bijvoorbeeld Nederlands bloed hebben gehad. En het jaar waarin het merk werd geboren, 1966, is het jaar waarin de familie Van Gogh begon te denken aan een foundation die uiteindelijk de basis zou vormen voor het museum.

"Én Vans heeft ook de ballen gehad," ging Rüger verder, "om vast te houden aan bepaalde old­skool modellen. Dus in zekere zin zijn hun producten historisch, al zijn jullie uiteraard o zo hip en trendy."

Geen mutsig spul
De museumdirectie wil met artistieke samenwerkingen de nalatenschap van de kunstenaar levend houden. Daarnaast is de licentiebusiness een fijne bron van inkomsten. Het museum kan voor 85 procent de eigen broek ophouden.

Dat komt grotendeels door ticketverkoop - vorig jaar kwamen er 2,3 miljoen bezoekers - maar er wordt ook gezocht naar nieuwe manieren om een connectie te maken. "Van Gogh is nu eenmaal een global brand, al zijn we uiteraard zeer voorzichtig met wie we in zee gaan. Je wilt Van Gogh niet te grabbel gooien."

Naast de museumwinkel is een luxe boetiek, waar onder meer limited edition-horloges van Jaeger-LeCoultre te koop zijn met een afbeelding van de kunstenaar op de wijzerplaat. Ook hangt daar à 3500 euro een traditionele, formele kimono met print van het werk Bloeiende pruimenboomgaard (naar Hiroshige) uit 1887, ontworpen door de Japanse kunstenaar Mamechiyo.

Uiteraard moeten allerlei smaken worden bediend, maar 'mutsige spullen willen we niet'. De zijden sjaals met print van de Zonnebloemen (195 euro) verkopen goed, maar het best verkochte product, naast ansichtkaarten, is nog steeds de mok met Amandelbloesem. Hoewel Rüger de komende dagen geduchte concurrentie verwacht van de Vansartikelen.

Op sociale media reageerden fans al enthousiast op een sneak peek van de collectie. De voor de gelegenheid uit Sjanghai overgevlogen Alvin Yu (32), fashion director van magazine Yoho Girl, verwacht dat de producten in no-time uitverkocht zullen zijn. "Vans zijn heel populair in China omdat zo veel celebrity's ze dragen."

Skateboard
Én Axel Rüger sinds deze week. Hij droeg maandag een paar Vans x Van Gogh onder zijn pak. Als hij naar beneden kijkt, staart de schilder hem aan.

Waarom viel de keuze op dit model? "Het is natuurlijk een iconisch beeld en als je dan toch voor Van Gogh aan je voeten gaat, dan wil je Van Gogh zelf."

Dus vanaf nu elke dag aan? "Misschien wel, ze lopen heerlijk." Het Van Gogh skateboard, exclusief voor genodigden, gaat mogelijk in zijn werkkamer aan de muur.

Grapje van de kunstenaar
Voor het T-shirt, de hoodie, het bomberjack, de Vans authentics en Vans slip-ons zijn naast afbeeldingen van iconische werken als de Zonnebloemen, Amandelbloesem en een zelfportret van de schilder, ook brieven van Van Gogh, een tekening, en Kop van een skelet met brandende sigaret gebruikt. De sigaret lijkt een joint, maar volgens Rüger is het duidelijk een sigaret.

Beeld Aimerito Photography

"Het schilderij was sowieso een beetje een grap van Vincent. Tijdens zijn korte tijd op de kunstacademie in Antwerpen heeft hij tijdens anatomielessen met skeletten gewerkt. Wij hebben drie 'skulls' in de collectie, het zijn studieobjecten, ik wil bijna zeggen vingeroefeningen, hoewel dat een beetje respectloos klinkt."

Alle Vans x Van Goghproducten zijn voorzien van een zogeheten hangtag met informatie over de gebruikte afbeelding. Diandre Fuentes, designer women's classics footwear: "Kunst is een van de pijlers van Vans, al werken we meestal met moderne kunstenaars en merken, zoals Marc Jacobs, rockband Metallica en The Simpsons. Maar te gek dat onze klant nu een echt masterpiece kan dragen, ik hoop dat het werk ze inspireert."

Om klokslag elf uur werd het gezelschap het museum uit gebonjourd met de commercieel wijze woorden van Rüger: "Helaas tijd om te gaan, maar vergeet niet: Bill Clinton kwam vorige week gewoon tijdens openingstijden, jullie mochten na sluitingstijd komen. En zeg het voort op sociale media met zoveel mogelijk hashtags als jullie maar kunnen bedenken."

Beeld Aimerito Photography
Beeld Aimerito Photography
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.