Viktor & Rolf weer spraakmakend

PARIJS - Draagbaar en vrouwelijk, was het devies afgelopen weekend. Want ook langs de catwalk geldt: de kleding moet uiteindelijk verkocht. Derde van een serie verslagen uit Parijs.

Wat is het toch heerlijk als 'onze' Viktor & Rolf zo'n mooie show neerzetten in Parijs. Afgelopen zaterdag in Parijs zag je de verrukking bijna door het Nederlandse persvak heenkruipen. Stond in eerste instantie nog maar een handvol van de genodigde Nederlandse journalisten, stylisten en hoofdredacteuren op om te klappen; binnen een paar minuten stonden ze allemaal. Net als de rest van de zaal. Wat het was Viktor & Rolf wéér gelukt om een spraakmakende show te maken.

Nu wordt over de shows van Viktor & Rolf wel vaker gepraat. Aan hun presentaties ligt immers altijd een origineel concept ten grondslag. Leuk, maar de kleding van voorgaande seizoenen - denk aan jassen die eruitzagen alsof ze gebeeldhouwd waren en gigantische jurken waaruit stukken waren geknipt - kreeg heftige kritiek te verduren. Teveel concept, te weinig mode. Vond het modewereldje, met Suzy Menkes (International Herald Tribune) voorop.

Maar behalve een ingenieus concept presenteerde het duo dit keer prettig draagbare kleding. Het concept was niet eens helemaal nieuw. De show, waarbij Viktor & Rolf op een centraal draaiend plateau op de catwalk de kleding van model Kirsten McMenamy laag voor laag uittrokken en die op een andere manier bij een schaars gekleed model aantrokken, deed denken aan de Russian Doll-presentatie uit 1999. Ook toen werd een model laag voor laag uitgekleed. Maar terwijl dat een commentaar op de exclusiviteit van de modewereld was, wilden Viktor & Rolf dit keer laten zien dat draagbaar en extreem best kunnen samengaan.

Dankzij strategisch geplaatste ritsen bleek dat jassen, parka's en tunieken ook prima - of zelfs beter - stonden zónder de extra lagen kleding van McMenamy eronder.

Indirect maakte de collectie duidelijk waar Viktor & Rolf op dit moment staan in de modewereld: tien jaar geleden golden ze nog als 'nieuw en spannend' en kwamen ze weg met een collectie die louter commentaar gaf, inmiddels zijn ze zodanig gevestigd dat ze het niet meer redden met zo'n ondraagbare collectie. Ze moeten winkeliers tevreden houden en draagbare kleren laten zien. Alle glitter en glamour van de Parijse modeweek ten spijt: het gaat om geld.

Neem de showroom van Lanvin. Daar werd gisteren - tijdens de modeweek is ook de zondag een werkdag in Parijs - in een stampvolle showroom keihard zaken gedaan. Er zijn maar weinig labels die wegkomen met een showroom in het dertiende district. Maar als het om Lanvin gaat, zijn inkopers - de eigenaren van Azzurro Due hebben later deze week een afspraak - en pers best bereid om iets verder dan gebruikelijk te reizen. Sinds hoofdontwerper Alber Elbaz inzet op damesachtige chic is Lanvin een van de hottest tickets in town. En dat blijft het nog wel even. Want de jurkjes van Lanvin waren alweer zo soepel om het vrouwenlichaam gedrapeerd, met hier en daar een naar buiten gekeerde naad voor net dat tikje underground. (BREGJE LAMPE)

Behalve een ingenieus concept presenteerde het duo dit keer prettig draagbare kleding. Foto ANP Beeld
Behalve een ingenieus concept presenteerde het duo dit keer prettig draagbare kleding. Foto ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden