Plus

Vijf jaar Humberto Tan: Veel BN'ers, maar weinig kritische vragen

Humberto Tan vertrekt bij RTL Late Night. Eerst geroemd, daarna verguisd en uiteindelijk vervangen door Twan Huys. Wat zijn de lessen na vijf jaar elke avond 'Mister Perfect' op tv?

Presentator Humberto Tan (m) met links Jandino Asporaat, Chantal Janzen en Jochem Myjer Beeld ANP

1. Een talkshow mag opgewekt zijn
De latenighttalkshow heroveren op de publieke omroep; dat was in 2013 het masterplan van RTL-baas Erland Galjaard. Om dat voor elkaar te boksen moest het programma eigenlijk maar één ding zijn: alles wat Pauw en Witteman op dat moment níet was. Ontspannen. Vrolijk. ­Gezellig.

"Een programma waarbij je met een glimlach naar bed gaat," zei voormalig hoofdredacteur Carlo van Lienden in een aflevering van Brandpunt Profiel over Tan, in 2014 gemaakt door Eva Jinek. "Bij collega's lukte dat niet altijd. Daar had je toch af en toe het idee: pfff, ik hoop dat morgen nog wel het licht aangaat buiten."

Dé manier om dat voor elkaar te krijgen was om Humberto Tan als presentator in te schakelen; een ervaren allrounder die met empathie en humor interviewt en die de sfeer gemoedelijk weet te houden. Het bleek een schot in de roos: RTL Late Night voelde, zeker in het begin, als een verkoelend briesje op een bloedhete zomerdag. Er mocht weer gelachen worden op tv.

2. Entertainment als volwaardig onderwerp
Minstens zo belangrijk om het programma een opgetogen toon te geven was de samenstelling van de gasten en de onderwerpkeuze. Van meet af aan kwam veel entertainment aan bod, zoals muziek, nieuwe tv-programma's en BN'ers die iets bijzonders te melden hadden. Ook wist de redactie supersterren als Ed Sheeran, One Direction en George Clooney te regelen.

Dat entertainment ineens een volwaardige rol kreeg in een talkshow sloeg aan. Dat zag de concurrentie ook: al snel kwamen bij talkshows op de publieke omroep ook lichtere onderwerpen aan bod en werden BN'ers ingezet als serieuze gesprekspartners. In februari schoof Gerard Joling bij ­Jinek aan om over oorsuizen te praten, bij Pauw zat Gordon vanwege een nieuw seizoen Hotter Than My Daughter. Vóór Late Night ondenkbaar.

3. Het moet wel scherp blijven
Het kan ook té gezellig worden aan tafel. Dat bleek nog maar eens toen Dotan een paar weken geleden bij RTL Late Night zat om tekst en uitleg te geven over zijn trollenleger. Tan was zo tenenkrommend kritiekloos, dat Fajah Lourens van de weeromstuit de moeilijke vragen ging stellen.

Ook de kijkers pikten het niet: op sociale media regende het honende opmerkingen. Blijkbaar mag een praatprogramma best behaaglijk zijn, maar wie onder vuur ligt moet wel scherp aangepakt worden.

De kritiek op die warmbadformule kwam niet uit de lucht vallen. Eva Jinek, in de Brandpunt-aflevering: "Hij is te aardig, zeggen critici. Een politiek lichtgewicht dat nauwelijks doorvraagt." En ook Jean Pierre Geelen, in 2014 nog tv-recensent van de Volkskrant, zei toen al dat Tan bepaald niet van de moeilijke gesprekken was. Politici maakten daar dankbaar gebruik van. "Als je slecht beleid hebt te verkopen, kun je het beste bij Humberto Tan gaan zitten."

4. De kijker is wel goed, maar niet gek
RTL Late Night begon de laatste jaren steeds meer te fungeren als een promotievehikel voor sterren uit de RTL-stal. Hoeveel Chantal Janzen en Wendy van Dijk kan de kijker verdragen, vroeg menig tv-recensent zich af.

Voorop daarin liep AD-columniste Angela de Jong, wier kritische columns over het incestueuze karakter van RTL Late Night allengs iets weg kregen van een persoonlijke vendetta. Maar helemaal ongelijk had ze niet: avond na avond kregen RTL-sterren alle ruimte om zichzelf en hun nieuwe show te promoten.

Wat ook niet hielp was dat Tan niet vies was van een schnabbel. Hij was presentator van de Olympische Spelen, bracht verzamel-cd's uit, organiseerde discofeesten, was boegbeeld van een luiestoelenmerk en zijn eigen pakkenlijn. Alleskunner Tan zorgde erg goed voor zichzelf.

5. Neem waardig je verlies
Het vertrek bij RTL Late Night was niet zijn keuze en hij was het er ook niet mee eens, zei Tan eind februari geëmotioneerd tegen de kijker. Hij bedankte zijn redactie uitvoerig en zei trots te zijn op wat ze samen hadden neergezet.

Daarna bleef hij nog drie maanden goedgeluimd doorwerken en was ook richting zijn opvolger Twan Huys every inch a gentleman. De verleiding gemakzuchtig en rancuneus te worden weerstond hij, net zoals hij eerder weigerde om uit te weiden over zijn privéleven. In een wereld van opgeblazen ego's bleef televisieman Tan verfrissend bescheiden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden