PlusBoekrecensie

Verzameld werk filmjournalist Pieter van Lierop: liever een western dan Godard

Wild West BoedapestBeeld -

Waar twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen. Voor kranten­lezers waren Hans Beerekamp (NRC) en ­Peter van Bueren (de Volkskrant) decennialang dé filmcritici. Onder de onderlinge vete die de twee ­jarenlang aanhielden (tot aan de dood van Van Bueren, eerder dit jaar) lag ongetwijfeld ook een streberig geschil over de vraag wie van de twee nu ‘de beste’ was. Maar in alle ­bescheidenheid was Pieter van Lierop – wiens recensies ook in Het Parool verschenen – in die jaren de meest gelezen criticus van het land.

Van Lierop heeft nu de beste stukken uit zijn bijna veertig jaar lange carrière als filmjournalist verzameld in de bundel Wild West, Boedapest en de rest. Ze worden begeleid door nieuwe naschriften die de artikelen in context plaatsen en meteen ook de biografie van Van Lierops professionele leven behandelen.

De collectie is een initiatief van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF), de derde in een reeks onder de titel De Kleine Kring, waarmee de KNF ‘de geschiedschrijving van de filmjournalistiek in Nederland wil stimuleren en vastleggen’, aldus medesamensteller André Waardenburg (filmjournalist bij NRC) in zijn inleiding op Wild West, Boedapest. Voor eerdere edities deden Van Bueren en Beerekamp, samen met Van Lierop de oprichters van de KNF, al een greep in hun archieven.

Van Lierop begon in 1968 bij het Utrechts Nieuwsblad en kwam vervolgens terecht bij de GPD, het syndicaat van regionale kranten (de afkorting kreeg in de loop der jaren verschillende invullingen). In de hoogtijjaren bereikte hij daarmee potentieel ruim 2 miljoen lezers – meer dan de oplages van De Telegraaf, de Volkskrant, NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad bij elkaar, vermeldt Van Lierop niet zonder trots.

Met zo’n oplage gaan er deuren voor je open. In Wild West, Boedapest beschrijft Van Lierop in smakelijke anekdotes zijn avonturen in de coulissen van dat gekke filmwereldje. In Nederland (vriendschappen met filmmakers Jos Stelling en Theo van Gogh komen aan bod, net als ruzies met gekrenkte anderen), maar vooral ook daarbuiten, op de filmfestivals van Cannes en Venetië en bij ­junkets (persmomenten) voor Hollywoodfilms. Van Lierop selecteerde voor de bundel interviews met onder anderen James Stewart, Faye Dunaway, Michael Douglas, Kim Basinger en Robert De Niro, en in de naschriften komen nog tientallen anderen voorbij – het duizelt je af en toe van de namedropping.

Uit Van Lierops stukken, zowel die van weleer als de nieuwe bijdragen, doemt vooral het beeld op van iemand die met enorm plezier zijn werk heeft gedaan. Een filmliefhebber pur sang, maar dan niet van de moeilijkdoenerij van makers als Jean-Luc Godard of Rainer Werner Fassbinder – die regisseurs, grootheden in de jaren dat Van Lierop als journalist begon, worden al in de eerste zin van zijn voorwoord bij het grofvuil gezet. Nee, doe Van Lierop maar een goede western.

Pieter van Lierop: Wild West, Boedapest en de rest, uitgeverij Het Wereldvenster/Skanderberg, €19,90

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden