Verzadigingspunt Twitter en Facebook lijkt bereikt

Een verzadigingspunt lijkt bereikt voor Twitter en Facebook in Nederland. In 2012 stagneerde de groei van beide sociale netwerken. Hyves ziet de gebruikersaantallen nog verder wegzakken. Het sociale netwerk werd in september vorig jaar gepasseerd door Twitter en het zakelijke netwerk LinkedIn.

Beeld ANP

Dat blijkt uit een onderzoek door NewCom Research & Consultancy onder bijna 14 duizend respondenten van 15 jaar en ouder.

2011 was voor Facebook een zeer goed jaar; het aantal gebruikers steeg dat jaar met 45 procent. Maar in 2012 groeide het Amerikaanse netwerk nog maar met drie procent.

Met zo'n 7,9 miljoen gebruikers, waarvan vijf miljoen dagelijks, blijft Facebook de onbetwiste leider. Vlak daarachter volgt YouTube, met zo'n 7,1 miljoen gebruikers. Maar het dagelijks gebruik van de videodienst van Google ligt een heel stuk lager dan bij Facebook: zo'n 0,9 miljoen. Het totaal aantal gebruikers bleef de afgelopen jaren stabiel. De onderzoekers van NewCom voorspellen voor 2013 evenwel een lichte daling van het aantal dagelijkse gebruikers.

Net als Facebook groeide microblog Twitter het afgelopen jaar nauwelijks. De voorspelling is dat het aankomende jaar zo'n 3,3 miljoen mensen het netwerk zullen gebruiken. Bijna de helft van deze gebruikers, zo'n 1,6 miljoen, is dagelijks actief op Twitter.

Vrije val
Marketingplatform Marketingfacts.nl constateerde niet zo lang geleden al een vrije val voor Hyves. En ook in het onderzoek van NewCom wordt duidelijk hoe erbarmelijk het gesteld is met het Nederlandse sociale netwerk. Twee jaar geleden werden er nog drie miljoen gebruikers geteld, dat waren er vorig jaar nog maar 1,2 miljoen. Lag het dagelijks gebruik in 2011 nog op bijna een miljoen, vorig jaar zakte het naar 300 duizend.

LinkedIn bleef daarentegen groeien. Vorig jaar met ongeveer 700.000 nieuwe gebruikers. Zo'n 3,9 miljoen Nederlanders gebruiken het zakelijke netwerk, waarvan 0,4 miljoen dagelijks.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden