PlusExpositie

Verwondering en verwarring voeren de boventoon op Rietveld Uncut

De 2021-editie van Rietveld Uncut gaat over de betekenis van het lichaam in een tijd van virtueel vergaderen, antilichamen, eenzaamheid en digitale parallelwerelden. Moralisme is opmerkelijk zeldzaam in de 26 online presentaties.

Mingrui Jiang staat in een tentakelpak plompverloren op de Zuidas, bij een metrostation of voor CS. Beeld Mingrui Jiang
Mingrui Jiang staat in een tentakelpak plompverloren op de Zuidas, bij een metrostation of voor CS.Beeld Mingrui Jiang

Met ‘huidhonger’, ‘1,5 metermaatschappij’ en ‘knuffelangst’ als meest in het oog springende neologismen van 2020 is de keuze van Rietveld Uncut voor het thema ‘lichamelijkheid, kunst en leven’ voor de hand liggend. Het jaarlijkse samenwerkingsproject van de Rietveld Academie en Studium Generale waarin denken en maken worden gekoppeld, is dit keer wel grotendeels onstoffelijk. Op de publicaties in de boekhandel van het Stedelijk Museum na vinden de 26 presentaties online plaats.

Sunwoo Jung reageert op de digitalisering door haar keramische blobs te animeren tot iets extreem zinnelijks, zelfs erotisch. Joris Angenent omarmt juist de virtualiteit en loodst de kijker door een Minecraftachtige wereld, waar we overigens wel te maken krijgen met zoiets materieels als roet en ander afval.

De meeste projecten gaan over het toegenomen bewustzijn van onze lijven in deze tijd van binnen zitten en communiceren via schermen. Erika Rukavina voert een choreografie op met een fitnessapparaat gemaakt van panty’s en gewichten. Door bewegingen die er behoorlijk onnatuurlijk uitzien snoert zij zichzelf in, wat haar lichaam nog eens benadrukt.

Parallelle universums

Het collectief Walking Club speelt in op de wandelhype die sinds de eerste lockdown heeft postgevat. Wandelstokken met vreemd gevormde handvatten van glas maken van het lopen niet alleen een sensatie voor de voeten, maar ook voor de handen. Eenzelfde herwaardering voor ogenschijnlijk alledaagse fenomenen spreekt uit Surrendering to Domesticated Pieces of Grass. Amalie Ebsen Ourø Jensen gaat languit liggen in middenbermen en onkruidreepjes langs de gracht. Ze ontfermt zich liefdevol over de verweesde urbane natuur.

Shelter Realities is een van de weinige werken waarin corona expliciet genoemd wordt. Vanuit het perspectief van twee aliens vertelt Maud Talma over de mensensoort tijdens de pandemie. De buitenaardse bezoekers observeren dat de homo sapiens vlucht in het creëren van parallelle universums, het maken van kunst. Maar daar kunnen zij als hoog geëvolueerde wezens weinig van leren. Zij hoeven immers niet te compenseren voor ongelijkheid, destructief gedrag en nog zo wat menselijke tekortkomingen die er met monochrome mokerslagen in worden geramd.

Straal negeren

Dit soort moralisme is opmerkelijk zeldzaam in Rietveld Uncut. Verwondering en verwarring voeren de boventoon, maar ook daar kan soms een oproep tot actie in zitten. Zoals de performance 70% van Mingrui Jiang, waarin ze in een tentakelpak plompverloren op de Zuidas, bij een metrostation of voor CS staat. Het percentage uit de titel duidt op het gehalte dna dat wij mensen delen met andere soorten, waar we toch maar moeizaam mee samenleven en die we in het beste geval – zoals Jiang ervaart – straal negeren, hoe opvallend ze ook zijn.

We zijn daarentegen verslaafd aan contact met ons eigen vlees en bloed, worden zelfs een beetje raar als we onze soortgenoten moeten missen. In een liveperformance via Zoom vertoont Anna Tamm uitvergroot, bijna gênant gedrag om het gebrek aan lijfelijk uitwisseling te compenseren en waar in de virtuele communicatie geen natuurlijke rem meer op staat. Love Letter, a Rehearsal is te volgen tussen 21 en 22 uur tot en met zaterdag. De rest van de werken is ook daarna nog te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden