Plus Literatuur

Vervolg op Ventoux is even pakkend en bespiegelend

In Ferrara, het vervolg op wielerroman Ventoux, schrijft Bert Wagendorp op natuurlijke wijze over vriendschap, ontkenning en acceptie, liefde en ouderschap.

Beeld RV

Van alle gruwelijke aankondigingen die dochters hun vader kunnen doen – van ‘Ik ga stoppen met school om me aan mijn vlogs te wijden’ tot ‘Hij is veertig jaar ouder, maar we ­geloven niet in leeftijd’ – staat ‘Ik heb ja gezegd tegen een baan als Midden-Oostencorrespondent’ ongetwijfeld hoog in de top 5.

Het overkomt Bart Hoffman, schrijver en oud-journalist. Zijn volwassen dochter Anna, journaliste, krijgt het aanbod om voor een grote krant aan waarheidsvinding te doen in het Midden-Oosten, standplaats Amman.

Een kans uit duizenden, vindt ­Anna. Een doodvonnis, vindt Bart.

Net nu het in zijn leven allemaal de goede kant op gaat. Bart is gezond, min of meer gelukkig, heeft meerdere bestsellers op zijn naam staan en kan het zich veroorloven om een paar maanden naar Ferrara in Italië te gaan, waar een van zijn beste vrienden een designhotel wil beginnen – een project waar ook hun twee andere beste vrienden zich hoofdschuddend op storten.

Het werk aan het designhotel wordt al gauw overschaduwd door Barts zorgen om zijn dochter. En om zijn vrienden. Vooral één van hen heeft steeds meer moeite om het verval op afstand te houden.

Ferrara is het vervolg op Wagendorps succesroman Ventoux (2013). De hoofdpersonen zijn vijf jaar ouder, nauwelijks wijzer, hun vriendschap is des te sterker. De filmwet dat het vervolg haast altijd slechter is dan het origineel, gaat hier niet op: ook Ferrara is een vermakelijke, pakkende, verrassend bespiegelende roman. Wagendorp behandelt grote levensvragen op een volstrekt natuurlijke manier: tijdens wandelingen en terrasbezoekjes laat hij zijn hoofdpersonen praten en denken over eeuwigheid en eindigheid, ontkenning en acceptatie, vriendschap, liefde en ouderschap. Alledaagse hoofdbrekens en wijsheden worden losjes afgewisseld met anekdotes en verhalen.

De vrienden praten over door hen bewonderde kunstenaars of historische figuren, delen en corrigeren weetjes over Italië, en keren steeds ­terug bij de basisingrediënten van hun band: flauwe grappen en goedbedoelde sneren, nostalgische terugblikken en overpeinzingen over ouder worden en eeuwig jong blijven.

Wagendorp zet personages, omgeving en verhaal neer in grove streken. Maar de gebeurtenissen zijn herkenbaar genoeg om helder voor je te zien, en ingrijpend genoeg om je mee te slepen. Ferrara biedt een knappe mix van spanning en sentiment – een even zware als luchtige roman, vol toegankelijke diepgang.

Bert Wagendorp, Ferrara. Pluim, €22,50, 256 blz. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden