PlusBoekrecensie

Verstoorde relaties in ‘Mijn moeder heeft altijd gelijk’

null Beeld

Fictie

Lana Lux
Mijn moeder heeft altijd gelijk
Vertaald door Marcel Misset
Nieuw ­Amsterdam, €20,99, 288 blz.

Ze doen een wedstrijdje gewichtsverlies, de jonge, geblesseerde danseres Masja en de getalenteerde maar gestreste eindexamenkandidate Alisa. Ze wonen samen in een opgelegde vriendschap.

Masja is de mooie, tengere dochter die Alisa’s moeder Tania gehad had willen hebben. Maar Alisa aardt naar haar grote, grofgebouwde vader en zal nooit aan haar moeders wensen, nee eisen kunnen voldoen.

Na haar debuutroman Kukolka uit 2017 over een 7-jarig meisje dat belandt in een wereld van crimineel geweld en mensenhandel, komt de Oekraïens-Duitse Lana Lux (1986) nu met een even keihard en aangrijpende verhaal over eetverslaving en een intens verstoorde, ziekmakende moeder-dochterrelatie.

Lux is ter zake kundig, als het gaat om eetverslavingen; ze is inmiddels tien jaar genezen en studeerde voedingwetenschap. Dat maakt haar verhaal over de strijd van Alisa tegen boulimia (haar ‘Mia’ tegelijk grootste vriendin en vijandin) en de manier waarop zij en Masja elkaar opjutten tot respectievelijk bingen-en-kotsen en uithongeren zeer waarachtig. De jaloezie van Alisa op Masja die met een maagsonde in het ziekenhuis belandt: ‘Daar was ze niet goed genoeg voor. Zo’n maagsonde moest je verdienen met keihard werken en een ijzeren wil.’

Achterliggende oorzaak van Alisa’s boulimia, zo ontvouwt zich als het ze uit haar ‘hamsterrad’ wil stappen en het zij-verslag tijdens therapie ook en ik-onderzoek wordt, is de meedogenloze aanpak van haar altijd tekort gedane moeder. Die is met haar veel oudere vader uit de Oekraïene naar Duitsland gekomen en voelt zich gevangen in haar moederschap.

Tania is een jager die alles wat ze begeert wil hebben; naar de Duitse titel Jägerin und Sammlerin. Alisa is de verzamelaar – als kind van de speelgoeddieren waarbij ze zich veilig waande, als jongvolwassene van de voorraden eten die ze inslaat en naar binnen werkt. Maar Lux zou Lux niet zijn als ze niet ook Tania’s drijfveren en gevoelens pijnlijk inzichtelijk zou maken in deze balans van twee vrouwenlevens vol vervlogen dromen en verwijten.

Bijzonder: Lux geeft als de kunstenaar die ze ook is een vervolg aan de thema’s uit haar roman op Iinstagram: @eva_and_her_demons.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden