Update

Verlies Sanoma verdrievoudigd

Het Finse mediaconcern Sanoma heeft ook in het eerste kwartaal last gehad van de slechte advertentiemarkt. Dat maakte het moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders van SBS en tijdschriften als de Libelle en de Donald Duck donderdag bekend.

Redactie
null Beeld anp
Beeld anp

Sanoma zag de totale omzet vorig kwartaal met ruim 7 procent dalen tot 505,2 miljoen euro. Het nettoverlies liep op tot 51,8 miljoen euro, tegen 16,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat verlies kwam onder meer door de eind maart aangekondigde afwaardering van bijna 35 miljoen euro op de Nederlandse activiteiten.

In Nederland daalde de omzet van Sanoma met ruim 8 procent naar 157,2 miljoen euro. De inkomsten uit advertenties lagen 14 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2012. Advertenties in tijdschriften leverden bijna een kwart minder op dan een jaar eerder. De opbrengsten van reclame op televisie zakten met 13 procent.

De advertentiemarkt was volgens bestuursvoorzitter Harri-Pekka Kaukonen aanzienlijk slechter dan verwacht. Daarnaast stonden de verkopen van tijdschriften aanhoudend onder druk. Daardoor worden internetopbrengsten steeds belangrijker voor het concern, dat in Nederland onder meer eigenaar is van nieuwssite nu.nl. Die opbrengsten kunnen de dalende inkomsten van de andere media echter nog niet compenseren. Nu.nl lanceerde vandaag overigens Nutech, voor nieuws uit de technologie- en nieuwe media-sector.

Sanoma gaf eind maart aan voor 2013 uit te gaan van een omzetdaling van 2 tot 4 procent en een operationele winst voor eenmalige posten tussen 180 en 205 miljoen euro. Eerder dacht het bedrijf de resultaten te kunnen handhaven op het niveau van 2012. Toen bedroeg de omzet 2,4 miljard euro en de operationele winst 232 miljoen euro.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden