Plus

Veel meezeulen is zó vorige eeuw

Het gaat ongetwijfeld de geschiedenis in als een pijnlijk modemoment: de Britse zangeres en actrice Jane Birkin die zich negatief uitlaat over de in 1984 naar haar vernoemde, inmiddels wereldberoemde, Hermèstas.

erge Gainsbourg en Jane Birkin in 1977. Birkin klaagde tegen een topman van Hermès over haar onhandige rieten mand. Daarop maakte hij de Birkin Bag voor haarBeeld AFP

Door haar relatie met Serge Gainsbourg en flink wat gehijg op hun gezamenlijke hit Je t'aime ... moi non plus werd Jane Birkin bijna een halve eeuw geleden wereldberoemd en in één klap Franse royalty.

Het lot wilde dat ze begin jaren tachtig op een vlucht van Parijs naar Londen naast Jean-Louis Dumas, topman van het Franse luxe lederwarenhuis Hermès, kwam te zitten. Ze klaagde over haar onhandige rieten mand en vertelde moeite te hebben met het vinden van de juiste tas waarin ze alles kon meezeulen (inmiddels is er een hippe term voor zo'n model bedacht: een hold-all).

Dumas zei er één speciaal voor haar te willen laten ontwerpen, mits deze haar naam mocht dragen. Knappe meid die dan nee zegt. En inderdaad, Birkin was 'flattered to death' en de rest is geschiedenis.

Statussymbool
De tas werd een statussymbool onder iedereen die zich wilde identificeren met goede smaak. En dat zijn er velen. Liz Taylor, Julia Roberts, Julianne Moore, Jada Pinkett Smith, Janet Jackson, Oprah Winfrey en Kim Kardashian, uiteraard, worden regelmatig met de tas gesignaleerd.

Lady Gaga ging er, in een creatief moment en tot grote schok van velen, flink met een pen op tekeer.

Omdat de tassen handgemaakt worden in Frankrijk door een zeer selecte groep vaklui bestond er jarenlang een wachtlijst voor, die naar verluidt kon oplopen tot maar liefst zes jaar. Afhankelijk van de grootte van de tas en het gebruikte materiaal behoort een prijskaartje van 1,5 ton tot de mogelijkheden.

Maar als vrouw houd je jezelf dan voor dat de aanschaf kan worden gezien als een investering. Waar overigens niets aan gelogen is, want studies (ja, heus) hebben aangetoond dat de waarde van de tas tijdenlang zo'n 12 procent per jaar steeg. Victoria Beckham zou zo een stuk
of honderd investeringsobjecten in de kast ­hebben.

Actrice Cate Blanchett zeult in Woody Allens Blue Jasmine de hele film rond met een beige Birkin, die volgens de actrice het gehele kledingbudget van kostuumontwerper Suzy Benzinger opslokte. "En ik gooide de tas maar keer op keer op de grond. Ik voelde haar bloeddruk omhooggaan, elke keer dat die op de stoep belandde."

'Bloody heavy'
Kortom, zo'n tas die je naam draagt, is geen niemendalletje. Maar Birkin - en daar komt dan eindelijk de aap uit de mouw - vindt de tas ouderwets. Althans, dat zegt ze niet met zoveel woorden, maar wel dat ze 'm nauwelijks nog gebruikt omdat ze het ding veel te groot noemt en vooral ook 'bloody heavy'.

Terwijl ze toch al de gewoonte heeft om van alles mee te zeulen. "Zo'n grote tas stop je vol met rotzooi... en het halve meubilair uit je huis. Hij is heel, heel zwaar." klapte ze vorige week uit de school tegen de BBC. En hoe groter de tas, hoe meer ze erin stopt. Veel vrouwen zullen het herkennen. En veel meezeulen is zó vorige eeuw.

De Birkin BagBeeld Getty Images

Carine Roitfeld, destijds nog hoofdredacteur van de Franse Vogue, was de eerste die bij modeshows haar tas thuisliet. Of in de auto. Slechts bewapend met haar iPhone zat ze op de eerste rij; en dat zag er zeer modern uit. Wat heeft een vrouw van de wereld nog meer nodig?

Ook Birkin zegt haar zakken te willen vullen 'als een man', omdat die maar weinig spullen nodig hebben en niets hoeven te dragen.

De afgelopen jaren verkocht ze al enkele van haar Birkins, onder andere ten gunste van Amnesty International. In 2011 werd er één geveild voor 77.000 euro, geld dat ze doneerde aan slachtoffers van de aardbeving in Japan. En in 2015 bracht ze het Franse modehuis eveneens in verlegenheid door Hermès een publieke brief te schrijven, waarin ze vroeg de krokodillenleren versie van de tas een andere naam te geven.

Dit deed ze na verontrustende verhalen over de gruwelijke manier waarop de huid werd verkregen. Waarna het luxe Franse modehuis een onderzoek instelde.

Perfecte timing
De timing van Birkins opvallende, wereldwijd opgepikte uitspraken is overigens perfect. Haar album Le symphonique, waarop ze nummers zingt die door Gainsbourg zijn geschreven (hij overleed in 1991), is gisteren uitgekomen.

Overigens is Birkin niet de enige met een eigen tas. Een kleine greep uit het aanbod: de Kelly Bag uit 1956, vernoemd naar Grace Kelly; de ­Lady ­Dior, naar Lady Diana; de BB van Marc ­Jacobs, vernoemd naar modeblogger Bryanboy.

Jason Wu, onder de indruk van het destijds 17-jarige Nederlandse model Daphne Groeneveld, kwam in 2012 met The Daphne. Diane Kruger, Kate Bosworh en jawel, Cate Blanchett dragen 'm regelmatig. Nu nog een beroemde quote in een film.

NYT Magazine

Schrijfster Hanya Yanagihara is de nieuwe hoofdredacteur van T: The New York Times Magazine, de luxe stijlbijlage die zeer geliefd is in modekringen. ­Yanagihara is de schrijfster van de schitterende bestseller A little life (2015). Vorig jaar haalde T, in de strijd met andere bladen om luxeadverteerders, al de Franse stylist en consultant Marie-Amélie Sauvé als chef mode binnen.

Hanya YanagiharaBeeld Emilio Naranjo

Bye bye Trump

Het loopt leeg bij Trump Models, het bureau dat in 1999 werd opgericht en een aantal grote namen vertegenwoordigt. Zowel managers als modellen nemen de benen.

In november stapte model Maggie Rizer al op, nu zijn legendes Beverly Johnson en Carmen Dell'Orefice overgelopen naar IconicFocus, het bureau van een oud-Trumpmedewerker.

Hopelijk kan Trump nog ­lachen om Twitteraccount @TrumpsTies, dat hem photoshopt met extreem lange stropdassen. Op één foto sleept het ding over de grond, zijn voormalige vriend Kanye West staat erbovenop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden