Plus

Veel meer inzendingen Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst door lockdown

Er meldden zich dit jaar 566 schilders voor de ­Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst, de oudste en belangrijkste schilderprijs van Nederland voor kunstenaars onder de 35 jaar.

Het werk Calls Upon Arrival is van Hend Samir, een van de drie winnaars. Beeld Tom Haartsen
Het werk Calls Upon Arrival is van Hend Samir, een van de drie winnaars.Beeld Tom Haartsen

Dat zijn er twee keer zoveel als in 2019. De lockdown heeft duidelijk tot grote productiviteit in ateliers geleid. Toch hecht maar weinig van het genomineerde werk zich blijvend aan het netvlies.

Een uitzondering is Kenneth Aidoo’s mix van christelijke iconografie, politiek statement en bijna cartooneske vereenvoudiging. Hij verbeeldde de arrestatie van Eric Garner (‘I can’t breathe’) als het wegvoeren van een zwarte Christus, inclusief aureool, door gezichtsloze dienders tegen een scharlaken achtergrond.

Ricardo van Eyk, die inmiddels minstens vier keer genomineerd moet zijn zonder ooit te winnen, gaat stug verder met zijn deconstructie van materialen tot de flarden erbij ­hangen. Mariska Koolen presenteert een ongebruikelijke installatie van handdoeken en tapijt­tegels. En Kailili Smith ­verenigt de straatcultuur van in trainingspak gehesen jongeren met shakespeareaans drama.

Drie winnaars

De drie winnaars zijn zo uiteenlopend dat het vermoeden rijst dat de jury het niet eens kon worden en voor compromissen koos. Rinella Alfonso schildert een spookachtige droomwereld in een beperkt palet.

Philipp Gufler maakt zeefdrukken op spiegels. De driehoeken refereren aan het symbool dat de nazi’s gebruikten om homoseksuelen te stigmatiseren. Guflers werk is een pleidooi voor meer zichtbaarheid van de lhbtq-gemeenschap, maar zijn geometrisch-abstracte beeldtaal overtuigt matig.

Heel sprekend is juist het werk van Hend Samir. De van oorsprong Egyptische kunstenaar laat de verf over het doek dansen. Uit de wervelwind duiken dieren, mensfiguren en monsters op, die herinneringen en verlangens oproepen. Samirs doeken zijn virtuoos geschilderd en ademen een en al maakplezier.

Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst 2021 & Grensverkenners: t/m 3 oktober in Paleis op de Dam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden