Varda par Agnès: ontroerende zwanenzang van bevlogen regisseur

De eigenzinnige Franse arthouse-regisseur Agnès Varda overleed op 29 maart van dit jaar, 90 jaar oud. Kort voor haar dood vatte ze haar complete, rijke oeuvre nog in Varda par Agnès, een vindingrijke, bruisende bewerking van haar gelijknamige autobiografie uit 1994.

De documentaire begint met een lange aftiteling, met alle fragmenten die voorbij gaan komen, alsof Varda duidelijk wil maken dat Varda par Agnès écht het einde van haar loopbaan markeert. Vervolgens neemt ze plaats in een regisseursstoel op het podium van een volgepakt theater. “Ik moet u zeggen wat me ertoe bracht dit werk zo lang te doen,” zegt ze. “Er zijn drie woorden belangrijk voor mij: inspiratie, creatie en delen. Je maakt een film niet voor jezelf, je maakt films om ze te laten zien. Jullie zijn het voorbeeld van dat delen.”

Dan begint ze te vertellen over haar speelfilms, documentaires, foto’s en beeldende kunstwerken; over Engels en Marx, haar engagement en haar feministische strijd, haar grote liefde Jacques Demy en de oogziekte die maakte dat haar zicht achteruitging. Bevlogen, en zonder valse bescheidenheid verhaalt ze over haar werkwijze en de mensen met wie ze voor en achter de camera samenwerkte. Soms nodigt ze iemand uit op het podium; als ze wil laten zien waar ze het over heeft, zegt Varda ‘fragment!’ en gaat het doek achter haar open en begint er een film in de film.

Varda duidt, associeert en combineert – ze verbindt oud en nieuw werk, flops en hits, films met andere kunstvormen – en dat bijna twee uur lang. Het maakt Varda par Agnès tot een prachtige, ontroerende zwanenzang. Net als Les plages d’Agnès, de wonderschone autobiografische film die ze op haar tachtigste maakte, is de documentaire verplichte kost voor de fans van Agnès Varda. En tevens een aanrader voor iedere cinefiel én kunstliefhebber.

Varda par Agnès

Regie Agnès Varda
Te zien in De Balie, Eye, Filmhallen, Rialto