Programma

Van Steve McQueen tot Ivo van Hove: Wat is er dit jaar in Eye te zien?

11 t/m 16 juni: Ryuichi Sakamoto: Film en Muziek (i.s.m. Holland Festival)

Eye Filmmuseum besteedt in juni aandacht aan Ryuichi Sakamoto, een van de associate artists van het Holland Festival. Op het programma staan bekende en minder bekende films waarvoor Sakamoto de score schreef, waaronder Merry Christmas, Mr. Lawrence (Nagisa Oshima, 1983), The Last Emperor (Bernardo Bertolucci, 1987) en Gohatto (Nagisa Ōshima, 1999).

Daarnaast presenteren Eye en het Holland Festival en Eye drie bijzondere avonden rond Sakamoto. Op 11 en 18 juni zijn films te zien waarvan de scores zijn gemaakt door de jonge filmcomponisten Daniel Lopatin en Hildur Guðnadóttir – beiden bewonderaars van Sakamoto’s werk (en vice versa). 24 juni is er een special rond Sakamoto’s oeuvre, met gasten, interviews en live muziek.

Ook in de schijnwerpers staat Frank Scheffer, wiens operafilm Si Fan in Eye in wereldpremière gaat.

17 t/m 27 juni: Steve McQueens Small Axe (i.s.m. Amsterdam Art Week)

De Britse, deels in Amsterdam wonende Oscarwinnaar Steve McQueen maakte voor de BBC een reeks tv-films onder de noemer Small Axe: een vijfluik over de Caribische gemeenschap en gebeurtenissen uit de jaren zeventig en tachtig die een vormende invloed hadden op de maatschappij. De delen Mangrove en Lovers Rock waren vorig jaar geselecteerd voor het festival van Cannes (dat later vanwege corona werd afgeblazen); bij die gelegenheid droeg McQueen beide titels op aan de door politie­geweld omgekomen Afro-Amerikaan George Floyd. Eye vertoont de losstaande speelfilms, in lengte variërend van 68 tot 128 minuten, tijdens de Amsterdam Art Week allemaal. Na afloop van Small Axe: Lovers Rock is er een gesprek tussen McQueen en Guillaume Schmidt, medeoprichter van het Amsterdamse streetwearmerk Patta.

Small Axe: Lovers Rock. Beeld bbc
Small Axe: Lovers Rock.Beeld bbc

Vanaf 17 juni: Previously Unreleased

Ze waren te zien op prominente festivals in binnen- en buitenland, maar bereikten de Nederlandse bioscopen niet. Ten onrechte, meent Eye, dat daarom ook dit jaar een selectie bijzondere films van de internationale festivals naar Amsterdam haalt. Onder de tien titels is werk van erkende namen als Kelly Kelly Reichhardt (First Cow) en Tsai Ming-liang (Rizi), nieuwkomers als Fernanda Valadez (Sin señas particulares) en Anna Kerrigan (Cowboys) en een niet eerder in Nederland uitgebrachte film van Hou Hsiao-hsien (Flowers of Shanghai, 1998).

Vanaf 10 juni: Wong Kar-Wai (in samenwerking met distributeur Cinéart)

Zes films van de Chinese meesterregisseur Wong Kar-Wai zijn vanaf 10 juni opnieuw te zien in het hele land. Het gaat om de 4K-restauraties van In the Mood for Love (2000), Chungking Express (1994), Fallen Angels (1995), Happy Together (1997), 2046 (2004) en de director’s cut van de korte film The Hand, zijn segment uit de omnibusfilm Eros (2004).

1 juli t/m 25 augustus: Film Noir – The Dark Side of Hollywood

Regenachtige straten en kringelende sigarettenrook, femmes fatales en mannen met een duister verleden. Eye brengt deze zomer een uitgebreid programma rond de klassieke Amerikaanse film noir, met films als In a Lonely Place (Nicholas Ray, 1950) en The Third Man (Carol Reed, 1949). Verschillende films worden in de vorm van thematische double bills gepresenteerd, ingeleid door liefhebbers en kenners. Op 8 juli organiseren Eye en Netwerk Scenarioschrijvers een noir masterclass. Het programma wordt 25 augustus afgesloten met de door Double Indemnity geïnspireerde Paul Verhoeven-film Basic Instinct (4K restauratie).

The Third Man. Beeld Courtesy Everett Collection
The Third Man.Beeld Courtesy Everett Collection

26 augustus t/m 1 september: Cinema Ecologica: Mensen met kieuwen

In 2021 en 2022 zet Eye met Cinema Ecologica het levensbedreigende probleem van de klimaatcrisis op de agenda. Er staan films op het programma waarin de relatie tussen de mens en planeet Aarde hebben wordt verbeeld – van rampenfilms met virusuitbraken en eco-sciencefictionfilms tot drama’s over de mens in, onder en aan de rand van het stijgende water. De eerste editie van Cinema Ecologica, ‘Mensen met kieuwen’, stelt de vraag hoe ons leven eruit gaat zien nu het water stijgt omdat de poolkappen smelten, met films als Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin, 2012), Waterworld (Kevin Reynolds en Kevin Costner, 1995) en Zuiderzeewerken (Joris Ivens, 1930).

26 september t/m januari 2022: All about Theatre about Film, Ivo van Hove & Jan Versweyveld

De geschiedenis van film is onlosmakelijk verbonden met die van het theater. Dit najaar presenteert Eye Filmmuseum voor het eerst een tentoonstelling die de twee werelden samenbrengt, in samenwerking met ITA-regisseur Ivo van Hove en -scenograaf Jan Versweyveld. Uitgangspunt is een selectie theaterproducties die Van Hove en Versweyveld hebben gemaakt naar aanleiding van films van Marguerite Duras, Michelangelo Antonioni, Pier Paolo Pasolini, Ingmar Bergman, John Cassavetes, Luchino Visconti en Sidney Lumet. De theaterstukken worden op associatieve wijze opnieuw tot leven gebracht in de tentoonstellingsruimte, door middel van geluidsopnames, filmfragmenten, kostuums, notitieboekjes, rekwisieten, foto’s en videoregistraties – maar ook van geuren, kleuren, licht, behang, sculpturen, fluorescerende muurtekeningen en een vrachtwagenmotor.

2 t/m 22 september: Badlands

Eye trapt het culturele seizoen 2021 deze nazomer af met het programma Badlands, vernoemd naar de iconische debuutfilm van de eigenzinnige filmauteur Terrence Malick uit 1973. Aanstormend Nederlands filmtalent uit verschillende vakgebieden – studenten, zojuist afgestudeerden en autodidacten – stelt zichzelf gedurende vier weken voor aan de hand van door hen gecureerde filmprogramma’s met eigen werk, films uit de Eyecollectie, beeldende kunst en masterclasses van hun inspiratoren.

Zondagmiddag 13 juni, 13.00 uur, lezersaanbieding: In the Mood for Love

Zondagmiddag 13 juni organiseert Eye voor lezers van Het Parool een speciale vertoning van In the Mood for Love, het magnum opus van de Chinese regisseur Wong Kar-Wai over de heimelijke liefde tussen meneer Chow (Tony Leung) en mevrouw Chan (Maggie Cheung). Filmrecensent Joost Broeren-Huitenga zal daarbij een inleiding verzorgen. Belangstelling? Mail naar lezersactie@parool.nl en vermeld of je een of twee kaartjes wilt ontvangen.

In the mood for love. Beeld -
In the mood for love.Beeld -

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden