Plus

Van saaie momenten geen sprake met Pat Cleveland

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze wekelijks haar visie op mode. Deze week: een ontmoeting met het legendarische model Pat Cleveland.

Pat Cleveland en dochter Anna voor de wintercatalogus van Neiman Marcus Beeld Ruven Afanador/HH

Model en legende Pat Cleveland schreef haar autobiografie. Vol uitbundige verhalen over Roy Halston, Guy Bourdin, Dalí en haar romances met Mohammed Ali en Mick Jagger.

Daar is ze dan echt. In Amsterdam, tijdens een signeer­sessie van Walking With The Muses bij Athenaeum op het Spui. Ik kan het bijna niet geloven. Pat Cleveland, de legende.

In een wereld waarin een mooi gezicht al na een halfjaar gaat vervelen al vijftig jaar model. Op haar 66ste is ze met dochter Anna ("Ik heb haar met een boek op haar hoofd laten ­lopen voor een goede houding, net als mijn moeder mij leerde") het gezicht van de wintercatalogus van het Amerikaanse warenhuis Neiman Marcus.

Eerder schitterden ze in de Lanvincampagne en in juni stonden ze met zoon Noel (yogaleraar en af en toe model) en Pats Nederlandse echtgenoot, fotograaf en ex-model Paul van Ravenstein, op de cover van Vogue Italia. Pats schoonzus is het voormalige model Apollonia van Ravenstein. Dat zijn veel extreem mooie genen in één familie.

Weinig geld, veel feest
Opgegroeid in Harlem als dochter van de Afro-Amerikaanse (inclusief een scheutje indianenbloed) Lady Bird Cleveland en een Zweedse jazzmuzikant die nog tijdens de zwangerschap de benen nam, was er in haar jeugd niet veel geld.

Maar never a dull moment in het leven van deze vrouwen, dankzij de talentvolle vriendenschare van Lady Bird. Golf met 'oom' Jackie Robinson, de eerste Afro-Amerikaanse honkballer, avondjes thuis bij Eartha Kitt.

Schrijvers, musici en dansers, allemaal kinderen van de Harlem Renaissance, kwamen bij Lady Bird over de vloer. "Er werd gedanst en gezongen, en we maakten onze eigen kleren," zegt Cleveland in hotel The Dylan, op een steenworp afstand van de plek waar ze in 1984 trouwde.

"We hebben zelfs nog gedanst op klompen, bij bar-restaurant Rum Runners."

Brandende fakkels
Op haar vijftiende ontdekt in de metro, werd ze één van de eerste zwarte modellen, waarmee ze het pad baande voor Iman, Naomi Campbell en Tyra Banks.

Women of color werden midden jaren zestig niet toegelaten tot coutureshows, maar Eunice Johnson, samen met haar man oprichter van het eerste Afro-Amerikaanse magazine Ebony, huurde Pat in voor een showtour met een bus vol gekleurde modellen en met door Johnson gekochte couture. Van de opbrengst van de kaartverkoop betaalde ze het collegegeld voor veel zwarte studenten.

De bus werd vooral in het gesegregeerde Zuiden niet altijd vriendelijk ontvangen. (Ondanks de Civil Rights Act in 1964 die discriminatie strafbaar maakte). Cleveland moest er eens rennen voor haar leven toen de Ku Klux Klan in de tuin stond van haar hotel in Little Rock, de hoofdstad van Arkansas. Compleet met brandende fakkels.

Europa stond meer open voor diversiteit en een uitgebreider kleurenpalet, dus vertrok ze in 1970 op aanraden van haar agent Wilhelmina Models naar Milaan en Parijs.

Naakt poseren
Ze zei niet eerder naar Amerika terug te keren dan dat er een zwart model op de cover van een Amerikaans modetijdschrift zou staan. Dat werd Beverly Johnson in 1974, op de cover van Vogue USA. (De Afro-Amerikaanse Donyale Luna stond al in 1966 op de cover van de Britse Vogue).

Europa is waar het allemaal begon, valt te lezen in haar vermakelijke boek, waarin de lezer wordt meegesleept in haar spannende leven met de grote namen van de modewereld. De wilde feesten met Halston, Stephen Burrows, Andy Warhol, en 'my pal' Calvin Klein op Fire Island, de nachten met Karl Lagerfeld en de Puertoricaanse illustrator Antonio Lopez in Club Sept in Parijs.

Het naakt poseren voor Guy Bourdin ("Ik stond daar maar in die ijskoude garage, naakt op hakken, samen met mijn vriendin Donna Jourdan, verblind door felle lampen. Af en toe riep Bourdin wat, dan weer was het een hele tijd zo stil dat we ons afvroegen of hij er nog wel was.")

Leven na Lanvin

Alber Elbaz, de voormalige ­creative director van Lanvin, YSL en Guy Laroche, ontvangt op 3 oktober in Parijs de Légion d’honneur, een hoge Franse ­onderscheiding, voor zijn verdiensten. Dat moet hem een hart onder de riem steken nu Lanvin hem er vorig jaar na veertien jaar, plotsklaps en zonder opgave van reden, uitkieperde.

De Franse modewereld was tot dan nogal stijfjes, maar dankzij 'deze regenboog van jonge vrijpostige mensen uit New York' en de komst van de prêt-à-porter werd dat anders.

Cleveland, geroemd om haar energie, vloog al pirouetten makend de catwalk over en bracht de kleren al dansend tot leven. If you are a butterfly for a day, you better make sure you visit every flower, is haar levensmotto.

Jongensachtige mannen
Ze had in 1966 een fling met bokser Muhammad Ali. "Ik was pas zestien, maar hij vroeg me of ik met hem wilde trouwen. Dan moest ik wel stoppen met het dragen van minirokken! Maar hé, ik hou van mijn vrijheid. Paul heb ik zélf ten huwelijk gevraagd. Dat is het verschil."

Met Warren Beatty, destijds dé playboy van Hollywood, had ze jarenlang een affaire. De seks was zo steamy dat ze niet anders kon dan nóg een keer met hem het bed induiken toen ze hem keurig kwam vertellen dat ze net getrouwd was (met model Martin Snaric, haar eerste huwelijk).

Ook Mick Jagger was één en al fun. En Jack Nicholson was 'alles wat je je maar kunt indenken en meer'. Wat dat inhoudt?

"Ach, wat zal ik erover zeggen. Deze mannen zijn allemaal jongensachtig speels, Peter Panachtig, the come fly with me and the whole world kind of disappears thing. En het zijn goede lovers, omdat ze een ziel hebben die verder reikt dan deze wereld. Maar ik heb het allemaal in één pakket gevonden bij Paul."

Thuis in New Jersey schildert ze, schrijft ze gedichten en werkt ze aan een volgend boek. "Ik heb genoeg stof voor een Netflixserie."

Voguejaren

Na het succes van Grace: A Memoir én een eigen parfum, lanceerde Vogue USA's Grace Coddington, de vrouw met de opvallende wilde rode haardos en wat mij betreft de beste stylist die op aarde rondloopt, haar tweede boek: Grace, the American Vogue Years. Met daarin een selectie van haar dierbaarste fotoseries.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden