Van Oostzanen en Hals ontdekt

AMSTERDAM - De stichting Jacob Cornelisz van Oostzanen kan haar geluk niet op. Maandag kocht een lid van de stichting voor bijna 25.000 euro twee verloren gewaande zijpanelen van de zestiende-eeuwse meester.

Sotheby's had ze aangemerkt als zijnde van een onbekende schilder van de 'Zwitserse school'.

Op de kijkdagen van de veiling van oude meesters bij Sotheby's Amsterdam bekeek Jan Piet Filedt Kok, oud-conservator oude meesters van het Rijksmuseum, de twee panelen met de heiligen Jeronimus en Andreas eens goed. In de catalogus staan de panelen van omstreeks 1500 omschreven als 'Zwitserse school'. Sotheby's had een expert geraadpleegd op wiens gezag de panelen moeten worden gesitueerd in de omgeving van de Zwitserse schilder Hans Fries (1470-1518). Verder blijkt uit de informatie in de catalogus dat de panelen eerder in 1977 werden verkocht als zijnde van de Nederlandse meester Jacob Cornelisz van Oostzanen.

Volgens Jan Piet Filedt Kok is die oudere toeschrijving juister dan de huidige. Hij bracht de stichting Jacob Cornelisz van Oostzanen telefonisch op de hoogte, waarop Daantje Meuwissen, lid van het bestuur, de kijkdagen bezocht - gewapend met camera en lampen. Zij raakte niet alleen van de authenticiteit van de panelen overtuigd, zij had ook een lumineuze ingeving. Waarschijnlijk zijn de heilige Jeronimus en Andreas de zijpanelen van een middenpaneel van Jacob Cornelisz van Oostzanen die in bezit is van een van de leden van de stichting.

Die eigenaar heeft nu bij Sotheby's de zijpanelen gekocht voor waarschijnlijk een fractie van de waarde. Van Oostzanen was een van de meesters die de principes van de Italiaanse renaissance in de schilderkunst van de noorderlijke Nederlanden introduceerden.

Een ander verloren gewaand schilderij, dit maal van de evangelist Marcus van Frans Hals, zal kunsthandelaar Salomon Lilian volgende maand op de markt aanbieden. Het schilderij werd voor het laatst gezien op een veiling in 1972.

De veiling van oude meesters bij Sotheby's Amsterdam bracht in totaal 2,65 miljoen euro op. Negenentachtig van de 155 aangeboden kavels werden verkocht. Het hoogste bod van 312.750 euro werd uitgebracht door een Russische verzamelaar op een monochroom banketje van Willem Claesz Heda.

Een tweede werk van Heda, Stilleven met een nautilusbeker, ging voor 94.350 euro naar een verzamelaar in Polen. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden