Nieuws

Van Oorschot brengt de dagboeken van J.J. Voskuil uit

Uitgeverij Van Oorschot brengt in zeven delen de dagboeken van J.J. Voskuil (1926-2008) uit. De auteur schreef sinds zijn dertiende meer dan 160 schriften vol.

Marjolijn de Cocq
J.J. Voskuil schreef al eerder omvangrijke romans. Beeld Klaas Koppe
J.J. Voskuil schreef al eerder omvangrijke romans.Beeld Klaas Koppe

Met 1207 bladzijden is het tot op heden een van de meest omvangrijke romans uit de Nederlandse literatuur: Voskuils literaire, autobiografische debuut Bij nader inzien, waarin zijn studietijd centraal staat. In 1963 verscheen het in twee banden bij G.A. van Oorschot. Echt bekend werd het echter pas in 1991, door de zesdelige gelijknamige VPRO-serie van Frans Weisz.

De omvang van Bij nader inzien werd ruimschoots overtroffen door Voskuils zevendelige romancyclus Het Bureau, verschenen in de jaren negentig, over zijn dertigjarige ambtelijke loopbaan bij het Meertens Instituut. Van zijn dertiende tot zijn tachtigste hield Voskuil, de man die zichzelf niet als schrijver beschouwde maar een niet te onderdrukken schrijflust had, ook nog een dagboek bij. Deze in totaal 160 schriften vormden de basis voor wat Uitgeverij van Oorschot nu aankondigt als ‘het grootste werk’: het dagboek van Voskuil in zeven delen.

Verbijsterende ruzies

Het eerste deel, Bijna een man (over de periode 1939-1956) behelst circa 800 pagina’s en verschijnt op 22 september. Het slotdeel, Het Zwijgen (over de periode 1987-2006) verschijnt in oktober 1925. In de dagboeken is weinig overlap met het Bureau, aldus Van oorschot, maar het is er wel een aanvulling op. Waar in zijn romans de monologue intérieur vrijwel steeds ontbreekt, ontleedt Voskuil zichzelf genadeloos in zijn dagboeken.

Hij portretteert én fileert de naoorlogse intellectuele elite en legt de vernieling van zijn vertrouwde omgeving vast – de asfaltering van het platteland, de verstikkende bouwdrift, de bevolkingsexplosie en de vleesindustrie. Zijn echtgenote verwijt hem meermaals dat hij meer van zijn dagboek houdt dan van haar – naast ontroerende momenten in hun complexe huwelijk zijn er verbijsterende ruzies. Van Oorschot: ‘Er zijn jaren waarin hij het leven vastlegt op een welhaast manische manier, pijnlijk nauwkeurig, soms ook panisch van angst om een detail te vergeten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden