Plus

Van magazine naar kledinglabel

Het 15-jarig jubileum van magazine Linda, dit jaar, is ook een beetje het feestje van Gaby Hanrath en Odette Roosterman van Wolf Produkties, verantwoordelijk voor de styling van de covers. Hun kledinglabel WolfWare, met een winkel in de Utrechtsestraat, gaat ook als een trein.

Met WolfWare, twee jaar geleden gelanceerd, ging een lang gekoesterde wens van stylisten Gaby Hanrath (56) en Odette Roosterman (54) in vervullingBeeld Annemarie Kuus

Met WolfWare, twee jaar geleden gelanceerd, ging een lang gekoesterde wens van stylisten Gaby Hanrath (56) en Odette Roosterman (54) in vervulling. Samen met Barbara Dolk (28), die na een stage bij Wolf Produkties is blijven hangen, startten ze een kledinglabel.

Ze zijn maar klein, benadrukken ze. De eerste collectie had zeven items, collectie nummer zes, die nu in de winkel hangt, bestaat uit twaalf stuks. "Maar het groeit, want het is populair." Zo populair dat ze er af en toe wakker van liggen of nieuwe leveringen op tijd binnenkomen. Je wilt geen lege schappen.

"Onze vaste klanten willen héél snel weer iets nieuws zien. Dat overviel ons een beetje en is soms nog wel een probleem," zegt Hanrath in de winkel in de Utrechtsestraat, een schatkistje van twintig vierkante meter. De ruitvloer hebben ze zelf met een penseel geschilderd. "Een kolerewerk."

Collecties
WolfWare begon met twee collecties per jaar. Daar komen nu twee tussentijdse capsulecollecties bij. "Het succes van het label is dat alles heel comfortabel is, maar dat je toch het gevoel hebt dat je net iets leukers aan hebt dan een basic," zegt Hanrath. "Dat spreekt velen aan."Zo is een blauw-wit gestreept boyfriendshirt met witte kraag en manchetten en voorzien van een grote smiley een van de bestsellers. Er is nu ook een variant, met bijpassende broek.

Terugkerend item is de klassieke sailor sweater, telkens met andere details. Een zwarte joggingbroek met studs is typerend voor de stijl van WolfWare. Die is altijd grafisch, vaak zit er een grapje in verwerkt en alles is nét even anders.

Het succes van de kledinglijn, gestart zonder serieuze marketingplannen en naast hun al lopende bedrijf Wolf Produkties, was een verrassing. "We begonnen met een pop-upstore in de Huidenstraat en verkoop online. Binnen een jaar hadden we hier al tien verkoopunten en twee in Spanje."Er wordt grootser gedacht. Ware staat voor warehouse, een voorschot op de toekomst. Het is de bedoeling dat de winkel ooit een kleine Merci wordt: het intieme warenhuis in Parijs dat een mix is van mode en interieur, met een koffiebar. De eerste stappen daartoe zijn al gezet met zelf opgeknapte vintage meubels.

Barbiecover
Lang niet alles past in de winkel, daarom houden ze twee keer per jaar een interieursale. Met de artikelen die ze naast de kleding verkopen proberen ze zo origineel mogelijk te zijn. "Ze liggen nergens anders in Amsterdam."Zo zijn er oorbellen van Perla Lette, de dochter van de eigenaren van goud- en zilversmid Eenvoud op de Prinsengracht. En kettingen en oorbellen van Moniek Postma die zijn handgemaakt van onder meer vintage broches. De stukken hebben levenslange garantie. "De sieraden hebben allemaal een naam en zijn zó liefdevol verpakt."

Op het piepkleine kantoor, verdeeld over drie lagen boven de winkel, wordt nog veel meer uitgedokterd. Al 14,5 jaar doen Hanrath en Roosterman namelijk de styling voor de covers van Linda.

"De redactie bedenkt het concept, daar gaan wij op voortborduren. Favorieten? Tja, moeilijk. De barbiecover was heel leuk om te doen, net als die met Linda als Playboybunny met twintig konijntjes tussen en op een lading stoelen. Maar de mooiste vind ik een oude cover van Linda. Wonen, waarop Linda in een paars pakje tegen een oranje achtergrond staat en iets in een wasmachine stopt," zegt Hanrath. "Goed grafisch beeld, compositie en kleurgevoel, alles klopt."

Cover
Inmiddels voelt Hanrath haarfijn aan wat covermateriaal is en wat niet. "Een heel mooie foto in een serie doet soms niet genoeg op een cover. Het moet een individueel sterk beeld zijn, aanspreken en misschien ook een beetje grappig zijn. Odette deed de cover met Linda als Dolly Parton, ik die met Anna Wintour. We wisselen af, zo het uitkomt."

Samen kleedden ze alle mannen voor de uitklapcover van het jubileumnummer dat nu in de winkel ligt. Daarop dragen bekende Nederlandse mannen een pruik die eruitziet als het haar van Linda de Mol. De pruiken werden gemaakt door Pieter Roodhorst, de vaste kapper van Linda die altijd alle haarstukken voor de covers maakt. "Een hele bijzondere man."

Wolf Produkties werkt niet alleen voor Linda. Regelmatig doen Hanrath en Roosterman projecten en etalages voor De Bijenkorf. Roosterman doet de styling voor alle persevents. Van de zomer deed Hanrath een modeserie met Bracha van Doesburgh, geschoten door fotograaf Marc de Groot en een beautyserie met YouTube-ster Nikkie Tutorials, 'een bijzonder fenomeen', geschoten door Meis Belle Wahr & Jip Merkies.

Daarnaast werkt Hanrath ook al tien jaar voor Studio Piet Boon. Samen met creatief directeur Karin Meyn doet ze de styling van huizen die van a tot z in de minimalistische Boon-stijl worden ingericht.

Mannen- of vrouwenkamer
"Zo'n huis staat dan vol kratten met Piet Boon-meubels en -accessoires. Op dag één begin je in een totale puinhoop en op dag vier kunnen de nieuwe eigenaren hun kleren in de kasten hangen. Dan staat het servies te blinken en zijn de bedden opgemaakt."

Vorig jaar richtten ze samen 'een fantastisch huis' in Zuid-Korea in en een miljoenenvilla in Washington. "Op tekening staat waar de meubels moeten komen te staan, maar soms blijkt dat in de praktijk niet handig en dan gaan we schuiven."

In het Midden-0osten wordt momenteel een hele wijk ontwikkeld in samenwerking met Studio Piet Boon. Hanrath richtte er drie modelwoningen in, inclusief mannen- en vrouwenhuiskamer, waaruit de kopers kunnen kiezen.

"Er is in deze business natuurlijk altijd haast. De studio werkt veel met fotograaf Richard Powers, een droge Engelsman die wordt ingevlogen als een huis nog maar half af is. De drukker en projectontwikkelaar zitten dan al te springen om materiaal voor de folders. Dit keer was het héél erg voor Powers: de bulldozers reden nog door de tuin. Maar het leuke is dat het toch altijd nét weer lukt."

Fiona HeringBeeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden