Van Gogh Museum: nieuw schilderij Van Gogh ontdekt

Er is een nieuw schilderij van Vincent van Gogh ontdekt. Het schilderij werd zojuist onthuld in het Van Gogh Museum en heet 'Zonsondergang bij Mont Majour'. Het is voor het eerst sinds 1928 dat er een dergelijke ontdekking van een werk van Van Gogh is gedaan.

Directeur van het Van Gogh Museum Axel Ruger (links) en hoofdonderzoeker Louis van Tilborgh onthullen het nieuwe werk van Van Gogh. Beeld AP

'Een ontdekking van dit kaliber is in de geschiedenis van ons museum nog nooit voorgekomen', zei directeur Axel Rüger. Wat deze ontdekking volgens het museum 'nog uitzonderlijker' maakt, is dat dit een overgangswerk in zijn oeuvre betreft. Bovendien is het een relatief groot schilderij (93,3 x 73,3 cm)- 'size does matter', aldus Rüger - uit een periode die door velen wordt beschouwd als zijn bloeiperiode in het Zuid-Franse Arles. In deze tijd schilderde hij ook wereldberoemde werken, zoals Zonnebloemen, Het gele huis en De slaapkamer.

Onderzoek
Twee onderzoekers van het museum deden uitgebreid onderzoek naar het schilderij en trekken daaruit de conclusie 'alles erop wijst' dat het doek van de beroemde kunstenaar moet zijn. De toeschrijving aan Van Gogh is gebaseerd op de stijl, de techniek, de verf, het doek, de voorstelling, brieven van de kunstschilder en de herkomst. 'Stilistisch en technisch gezien zijn er talrijke parallellen met andere schilderijen van Van Gogh uit de zomer van 1888', zeggen de onderzoekers, Louis van Tilborgh en Teio Meedendorp.

Het werk is door onze restaurator Oda van Maanen in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) technisch onderzocht, met röntgenfoto's en computeranalyses van het type doekweefsel. Ook de gebruikte verfpigmenten zijn geïdentificeerd. Microscopisch onderzoek is uitgevoerd naar de opbouw van verflagen. Alles onderschrijft de conclusie: dit werk is van Van Gogh.

Locatie
De locatie op het schilderij is herkend: een landschap niet ver van de Zuid-Franse plaats Arles bij de heuvel Montmajour. Ook zijn er twee brieven van de kunstenaar uit de zomer van 1888 die letterlijk naar het schilderij verwijzen. Gogh schrijft dat het schilderij was mislukt. 'Dat is te verklaren omdat het schilderij naast sterke en duidelijk kenmerken van Van Gogh ook zwakke en minder trefzekere passages heeft', aldus het Van Gogh Museum.

Van Goghs ambitie met het schilderij was groot. Hij wilde zich met dit stuk presenteren als dichter onder de landschapsschilders en bleek diep teleurgesteld toen hij naar zijn eigen idee bepaalde problemen niet overtuigend had opgelost. Nu was hij vaak ontevreden over zijn prestatie, want ook wereldberoemde stukken als De sterrennacht (1889) in het Museum of Modern Art te New York en De zaaier (1888) in het Kröller-Müller Museum te Otterlo vond hij minder geslaagd.

Van Tilborgh en Meedendorp: 'Maar die spanning tussen droom en resultaat maakt dit stuk juist aantrekkelijk. We zien Van Gogh hier zichtbaar werken, worstelen haast, en dat maakt deel uit van de charme van het werk.

Scharnierstuk
Het behoort hiermee tot de bijzondere groep van experimentele werken waarvan Van Gogh de waarde zelf soms minder hoog inschatte dan wij nu doen. Het schilderij is zelfs een scharnierstuk. 'Hierna nam zijn behoefte om steeds pasteuzer en dikker te gaan schilderen toe. En bovendien krijgen we dankzij dit werk een genuanceerd zicht op het ontstaan van de mooiste voorbeelden van zijn tekenkunst - de serie pentekeningen die hij in de week na Zonsondergang te Montmajour maakte. Het schilderij blijkt onlosmakelijk met deze tekeningen te zijn verbonden, ze vormen één geheel', zo meldt het Van Gogh Museum.

Het werk werd aangetroffen in een privécollectie. Het museum maakte niet bekend van wie dit was. Het werk maakte in 1890 deel uit van de collectie van Theo van Gogh, de broer van Vincent, en werd in 1901 verkocht.

Vanaf 24 september is het werk te zien voor het publiek in het Van Gogh Museum.

De nieuwe Van Gogh. Beeld Van Gogh Museum
Nieuwe Van Gogh Beeld AT5
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden