PlusTentoonstelling

Van de Bronx naar high-end mode in de Kunsthal

De invloed van hiphop op mode is immens, laat een expositie in de Kunsthal zien. ‘Het is niet meer voor te stellen dat die kleding níet normaal is.’

Hannah Stöve
Jongens in Brooklyn, New York City, 1981 Beeld Jamel Shabazz
Jongens in Brooklyn, New York City, 1981Beeld Jamel Shabazz

In de Rotterdamse Kunsthal maakte een Amsterdammer eventjes de dienst uit: Lee Stuart (37), brand director van streetwearlabel Patta, van de gelijknamige winkel op de Zeedijk. Het museum vroeg Stuart als gastcurator voor een tentoonstelling over de invloed van hiphop op de hedendaagse mode. Die is namelijk gigantisch – kijk alleen al naar hoe sportkleding het straatbeeld al jaren domineert.

“Sneakers, grote logo’s op je chest, hoodies: die zijn allemaal ontwikkeld in hiphop, en nu super­geaccepteerd in de mainstream,” zegt ­Stuart, die voor zijn baan bij Patta werkte als stylist en hoofdredacteur van hiphopwebsite State Magazine. “Het is nu niet eens meer voor te stellen dat die kleding níet normaal is.” Toch is het volgens hem belangrijk niet te vergeten waar deze mode vandaan komt. “Bijzonder dat een kleine subcultuur uit het zuiden van de Bronx nog steeds zoveel impact heeft.”

Glas-in-loodraam

Stuart laat dat zien met een zaal vol fotografie van het New York uit die tijd, grofweg de jaren zeventig tot en met negentig. We zien veel straatbeelden van Jamel Shabazz (1960), die begin jaren tachtig Amerikanen op straat vastlegde: stoer poserend in oversized kleding, met grote gouden sieraden en boomboxen aan hun voeten.

“Het werk van Shabazz stond van begin af aan op mijn wishlist,” zegt Stuart. “Vanwege de attitude, de fun. De mensen op zijn foto’s dragen veel elementen die nu nog steeds populair zijn, zoals denim. In de mode kom ik zijn werk vaak als inspiratiebron op moodboards tegen.” Bekende rappers die de stijl via hun muziek over de wereld verspreidden zijn ook vertegenwoordigd, onder wie rapper Ice Cube en een jonge Lil’ Kim, gefotografeerd door Dana Lixenberg.

De expositie is kleiner van opzet dan de bekende grote exposities in de Kunsthal over ontwerpers als Viktor en Rolf en (vanaf dit najaar) Thierry Mugler. Naast de historische fotografie en een funky levende tijdlijn is er werk te zien van hedendaagse kunstenaars die elementen uit hiphop gebruiken, zoals een glas-in-loodraam van Kehinde Wiley. Je zou het raam zo in een kerk verwachten, totdat je ziet dat Wiley geen Jezus of Maria heeft afgebeeld, maar een jongen uit Harlem. “Heel chill dat hij de Afro-Amerikaan daarmee een soort status van heilige geeft.”

Vijf grote vissen

Wat betreft de hiphopstijl van nu heeft Stuart ervoor gekozen iets over de huidige industrie en cultuur te zeggen, in plaats van de werkelijke invloeden op kledingstukken – die zijn überhaupt op een hand te tellen. Naast een fotoserie met jongeren in lange rijen voor exclusieve sneakers delen vijf grote vissen uit de mode-industrie op videoschermen hun succesverhaal.

Stuart heeft veel moeite gestoken om Virgil Abloh in dat rijtje te krijgen: sinds deze Amerikaanse ontwerper van het populaire streetwearmerk Off-White ook luxehuis Louis Vuitton aanvoert, geldt hij als het ultieme bewijs dat hiphop is doorgedrongen tot de hoogste regionen van de mode. Abloh haakte op het allerlaatste moment af, maar Stuart kon toch regelen dat Off-White een exclusief T-shirt maakte in samenwerking met de Kunsthal. Het zwarte shirt met twee logo’s op de borst is verkrijgbaar in zeer beperkte oplage, en heeft zoals het hoort ook een exclusief prijskaartje: zo’n 300 euro.

Street Dreams: How Hiphop took over Fashion, t/m 15/9, Kunsthal Rotterdam.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden