PlusMuziekrecensie

Valse rust van Ensemble Extra Ordinair: prachtig astmatisch gehijg

Ensemble Extra Ordinair - Valse Rust

Ensemble Extra Ordinair (grappige naam) bestaat uit Nora Mulder en Han Buhrs. Mulder is een bekende pianiste in de wereld van de eigentijdse muziek, maar ze bouwt ook instrumenten en is artistiek leider van 7090. Voor haar werk kreeg ze vorig jaar de Willem Breuker Prijs. Han Buhrs zingt (beetje Bram Vermeulenachtig in het titelstuk), bouwt instrumenten, is de oprichter van de geweldige groep Rubatong en zat vroeger in The Schismatics.

De muziek die Mulder en Buhrs in hun Ensemble Extra Ordinair maken is een beetje lastig kwalificeerbaar, wat altijd een goed teken is. Als je de vijf stukken op hun cd Valse rust tot de kern uitkleedt, krijg je kleinkunstige liedjes, altijd met een wat declamatorische zangmelodie en met prikkelende, dystopische en misantropische poëtische teksten die niet onmiddellijk uitnodigen tot vreugdedansjes. Maar wat EEO van al het andere onderscheidt, is dat die liedjes worden ingebed in een vrolijk stemmend sonisch gewaad van astma­tisch gehijg, metalig geschraap en andere ondefinieerbare klanken, al dan niet langs elektronische weg opgewekt.

In Parade van passerende personen speelt Mulder Schubert terwijl Buhrs een litanie lanceert van menstypen die hij liever zou zien verdwijnen. Maar ‘niets, niets, niets houdt ze tegen!’ Prachtig.