Plus Gallery Viewer

Valerie Reinhold-Hagoort: ‘Werk van Brancusi is zo mooi en licht’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Wat kopen ze en waar? Kunstadviseur Valerie Reinhold-Hagoort (44) had haar ‘defining moment’ toen ze 17 was.

Eelco Brand, DE (2015), Galerie Torch. Beeld Eelco Brand

Wat betekent kunst voor u?

Toen ik zeventien jaar oud was, ben ik naar een tentoonstelling over Brancusi in het Centre Pompidou in Parijs gegaan. Alhoewel mijn ouders mij als kind meenamen naar musea, was dit een ‘defining moment’. Ik zág niet alleen kunst, maar ervaarde het ook echt. Het klonk als een perfecte F-noot.

Kreeg u kunst van huis uit mee?

Ik ben zelf op pad gegaan. Het begon toen ik dertig jaar werd. Ik woonde destijds in Zürich en was al een tijdje ‘verliefd’ op de werken van een Poolse kunstenaar die een vriendin van mij verzamelde – het bleek haar neef te zijn. Toen ik uiteindelijk besloot een werk van hem te kopen, voor 1000 franc – toen een krankzinnig bedrag voor mij – was het te laat. Het werk was al verkocht. Mijn vriendin nam contact met hem op en hij heeft toen een schilderij gemaakt voor mijn verjaardag.

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

Ik deel informatie met mijn vrienden en in mijn netwerk, via WhatsApp en Instagram: zij zijn mijn ogen over de hele wereld.

Waar bekijkt u het liefste kunst?

Overal. Ik ga naar musea om over kunstenaars te leren, maar ook om de ‘verhalen’ die curators erbij vertellen. Tentoonstellingen hebben altijd een verhaallijn en laten een specifiek perspectief zien. Waarom koos de curator deze kunstenaar, wat is de invalshoek?

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

Mijn man en ik kopen een paar werken per jaar; het liefst unieke werken of kleine edities – ik ben geen fan van grote oplagen.

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

We kopen waar mogelijk altijd via de galerie, zelfs als we de kunstenaar persoonlijk kennen. Galeries zijn cruciaal voor de ontwikkeling van de carrière van een kunstenaar. Het maakt dan niet uit of de eerste kennismaking tijdens een beurs, in de galerie of online was.

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aan-koop?

We zijn ongeveer tien jaar geleden begonnen om samen kunst te kopen: hij raakte steeds meer geïnteresseerd. We zijn het niet altijd eens, wat het proces spannend maakt: we moeten elkaar overtuigen!

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

Meerdere, en ze spreken mij allemaal om dezelfde reden aan: ze staan achter hun kunstenaars en proberen hen te laten groeien. In Amsterdam zijn dat bijvoorbeeld Caroline O’Breen, Ron Mandos en The Ravestijn Gallery.

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

Ik zou een sculptuur van Brancusi willen bezitten: zo mooi, licht en prachtig, met vormen gereduceerd tot de essentie. In mijn beeldentuin zou ik daarnaast werken van Mona Hatoum, Jean-Michel Othoniel, Xavier Veilhan, Thomas Houseago, Anthony Gormley, Jaume Plensa en Túlio Pinto willen hebben.

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

Inferno van Yael Bartana was voor mij een ‘uppercut’. De kunstenares onderzoekt de beeldtaal van onze culturele identiteit, een thema dat ik interessant en belangrijk vind. Eelco Brand is al langere tijd bezig met video en creëert virtuele hyper-realistische landschappen; ik vind ze boeiend, speels en slim. Hans Op de Beeck werkt in vrijwel alle artistieke media en raakt vaak universele thema’s aan, zoals de relatie tot tijd en ruimte, melancholie en de absurditeit van het menselijke bestaan.

Valerie Reinhold-Hagoort Beeld -

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden