Review

Valentino ontkomt niet aan de dodelijke voorspelbaarheid van het komediegenre ***

Komedie is het moeilijkste filmgenre. Je kunt niks redden met thrillerclichés, autoachtervolgingen, special effects. Je moet het doen met situatie, dialoog en de chemie tussen de personages. Misschien gaat het daarom zo vaak mis: het moet lopen als een uurwerk.

Najib Amhali op de rode loper bij de premiere van de speelfilm Valentino in het Tuschinski TheaterBeeld anp

Valentino, regiedebuut van Remy van Heugten, is gebaseerd op de populaire Franse komedie L'Italien (2010) van Olivier Baroux. Dino Valentino (Najib Amhali) is een Maserativerkoper, die aan alle Italiaanse clichés beantwoordt: van zijn espresso tot zijn Vespa. Met één verschil: hij is geen Italiaan, maar een Marokkaan, die heeft gelogen om deze baan te krijgen. De komedie van misverstanden krijgt een romantische component als hij een relatie krijgt met de dochter van de baas (Elise Schaap).

Ondertussen denkt zijn Marokkaanse familie dat hij in Rome woont en daar een succesvolle carrière heeft opgebouwd. Dit bouwwerk van leugens begint gevaarlijk te wankelen, als zijn vriendin hem ten huwelijk vraagt, zijn baas (Derek de Lint) wil dat hij mee gaat strijden om hem op te volgen (met Kees Boot als zijn concurrent) en zijn vader hem op zijn ziekbed vraagt om voor hem de verplichtingen van de ramadan na te komen.

Voldoende materiaal voor komische misverstanden, al was het maar dat de regels van de ramadan moeilijk sporen met de enthousiaste verloofde of de mores van het moderne zakenleven.
Amhali is het best in de hoogste versnelling, maar het scenario biedt hem niet al te veel houvast. Het is allemaal niet bijzonder scherp of uitzinnig. Het is gewoon niet heel erg geestig.

Er zitten interessante elementen in het verhaal. De dubbele leugen waarmee onze held moet leven - tegenover zijn vriendin en haar vader en tegenover zijn familie - maar het is als met veel misverstanden in komedies: kunstmatig in leven gehouden tot het bittere einde.
En uiteindelijk nemen de wetten van de romantische komedie het over en die willen dat alles wordt gladgestreken.

De meeste romantische komedies lopen in het slotbedrijf helemaal leeg en ook Valentino ontkomt niet aan de dodelijke voorspelbaarheid van het genre. Het duo Amhali en Schaap voelt ook nooit helemaal als een droomkoppel, al was het maar doordat er een generatiekloof tussen beide acteurs gaapt. Maar ook over dat leeftijdsverschil heeft niemand het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden