Vaal acteerwerk verhindert succes van moordmysterie Death on the Nile

Een succesvolle Agatha Christie-verfilming moet het, misschien nog meer dan van een pakkend moordmysterie, hebben van een verzameling extravagante personages. Door de glansloze vertolking van de cast komen die in Death on the Nile helaas niet tot leven.

Roosje van der Kamp
Controverse rondom verschillende castleden dreigde de promotie voor de film Death on the Nile te overschaduwen. Beeld Filmdepot
Controverse rondom verschillende castleden dreigde de promotie voor de film Death on the Nile te overschaduwen.Beeld Filmdepot

Moordmysteries staan bekend om hun plotwendingen, maar kunnen niet te zwaar op dit soort onthullingen leunen. Een film die te veel laat afhangen van zijn plotwendingen loopt het risico saai te worden voor de kijkers die het antwoord al hebben ontrafeld — een probleem voor een film die, zoals Death on the Nile, zowel een boekbewerking als een remake is.

Death on the Nile bouwt langzaam op naar het uiteindelijke spektakel van moord, dat toch het kloppende hart is van het verhaal. Het eerste uur is een voorbode van de moorden die komen gaan: de knal van een champagnefles die wordt ontkurkt, het gesis van een gifslang die plots wegschiet, een vallend rotsblok dat een vakantievierend echtpaar (Armie Hammer en Gal Gadot) op een haar na mist.

De locaties zijn groots — zij het wat minder imposant door het overduidelijke gebruik van CGI (digitale animatie) en greenscreen — en de inzet is hoog, maar uiteindelijk is Death on the Nile een onsuccesvol moordmysterie. Dat komt niet alleen doordat het constante gepeins over de relatie tussen liefde en dood de identiteit van de moordenaar dreigt te onthullen nog voordat de moord is gepleegd, maar vooral door de glansloze cast.

Regisseur Kenneth Branagh neemt, net als in zijn verfilming van Agatha Christies Murder on the Orient Express (2017), de hoofdrol van de Belgische detective Poirot voor zijn rekening. In die film werd hij bijgestaan door een charismatische cast, met sterren als Willem Dafoe, Olivia Colman en Daisy Ridley.

In zijn tweede Poirot-verfilming lukt het de acteurs niet de personages leven in te blazen. Daarnaast dreigt controverse rondom verschillende castleden de promotie voor de film te overschaduwen: Letitia Wright kwam onder vuur te liggen na het delen van een antivaccinatievideo; Armie Hammer werd door meerdere vrouwen beschuldigd van mishandeling, verkrachting en kannibalisme. Zo lijkt de cast het succes van zijn tweede Christie-verfilming, die door covid meerdere keren werd uitgesteld, vooral te belemmeren.

Death on the Nile

Regie Kenneth Branagh
Met Kenneth Branagh, Gal Gadot, Emma Mackey, Armie Hammer, Rose Leslie, Annette Bening