PlusAchtergrond

‘United Nations of Dance’: al 25 jaar een smeltkroes van danscultuur

Al 25 jaar kunnen dansers trainen bij de Henny Jurriëns Studio in Amsterdam-West. Docenten uit binnen- en buitenland geven er ­klassiek ballet, improvisatie, Gaga en nog veel meer. ‘We zijn een soort United Nations of Dance.’

Een masterclass Gaga van Ohad Naharin, ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van de Henny Jurriëns Studio.Beeld Gadi Dagon

Gary Feingold en Ineke Drabbe zijn de drijvende krachten achter de open studio’s in de voormalige Chassékerk. De studio is genoemd naar Henny Jurriëns, een geliefd solist en docent van Het Nationale Ballet, die op 40-jarige leeftijd bij een verkeersongeval in Canada overleed. Dat gezelschap draagt zaterdag de eerste voorstelling van Giselle aan hem op. Daaraan voorafgaand wordt het boek 25 Jaar Henny Jurriëns Studio gepresenteerd.

‘We zijn een soort United Nations of Dance,’ stelt Feingold in het jubileumboek. ‘Tijdens de zomermaanden hebben we soms meer dan vijftig ­nationaliteiten over de vloer. Het mag in deze wereld, die door rampen, oorlogen, racisme en discriminatie getekend wordt, dan een bende zijn – in onze studio’s staan Oekraïners collegiaal zij aan zij met Russen en werken Israëliërs blijmoedig samen met ­Palestijnen.”

Korte carrières

In Amsterdam zijn veel freelance dansers en die moeten, net als hun collega’s in gezelschappen, elke dag een les doen om hun lichaam in topvorm te houden. Feingold weet het, hij was zelf een danser. Hetzelfde geldt voor Drabbe. Je techniek op peil houden en je creativiteit ontwikkelen, dat zijn volgens haar de twee ­belangrijkste aandachtspunten voor de hedendaagse professionele ­danser. Lichamen zijn kwetsbaar, carrières kort en choreografen veel­eisend.

Drabbe: “Dansers kunnen hier elke dag een klassieke en een moderne les volgen. Daarnaast zijn er door het jaar heen tal van workshops, masterclasses en ‘intensives’, waaraan ook veel buitenlandse dansers meedoen.”

Het aanbod gaat met de tijd mee: nieuwe choreografen brengen nieuwe technieken en docenten in. Drabbe: “De laatste vijf jaar zijn vooral cross-overs van eigentijdse dans en ­urban dans erg populair, naast specifieke stijlen van choreografen als Akram Khan, Ohad Naharin en ­Hofesch Shechter.”

“Er wordt hier ook repertoire van bijvoorbeeld William Forsythe, Jirí Kylián of Crystal Pite ingestudeerd. Dans met tekst of dans voor camera, dans die improviserend tot stand komt in relatie tot muziek – hier kan het allemaal. Verschillen in afkomst en danservaring zijn niet van belang: iedereen komt om te netwerken en van elkaar te leren.”

Dat laatste is voor danseres Jade Stenhuijs een reden om naar de Henny Jurriëns Studio (HJS) te komen, ­lezen we in het boek. Ze danste bij ­diverse Nederlandse gezelschappen en daarna in Zweden. ‘Je ontmoet er veel mensen: dansers, choreografen, docenten die afkomstig zijn van of connecties hebben met internatio­nale gezelschappen.’

Choreografen Andrea Leine en ­Harijono Roebana kiezen er bewust voor hun dansers bij de open studio les te laten volgen, omdat de diversiteit aan stijlen hun horizon verbreedt.

Leine: ‘Zelfs al heb je als gezelschap budget om zelf lessen te organiseren, vanuit de collectiviteitsgedachte kun je je geld beter uitgeven aan een initiatief waarvan ook andere dansers kunnen profiteren. Helemaal nu de hedendaagse dansscene weer getroffen dreigt te worden door bezuinigingen, is een instelling als de HJS ­onontbeerlijk.’

Herhaalde verhuizingen

De barrières voor buitenlandse dansers door Rita Verdonk, de bezuinigingen door Halbe Zijlstra, de herhaalde verhuizing van het ene naar het andere pand – de afgelopen kwart eeuw heeft HJS het allemaal doorstaan. De laatste jaren zetten Feingold en Drabbe, samen met diverse partners, hun schouders onder een uitbreiding van het aantal optreed­opties in de stad.

Feingold: “Daar gaan we de komende jaren zeker mee door. Al dat trainen draait voor een danser natuurlijk niet alleen om het in vorm blijven. Het doel is om met choreografen aan voorstellingen te kunnen werken en door publiek te worden ­gezien.”

‘25 Jaar Henny Jurriëns Studio – Nalatenschap van een bevlogen, alom geliefde danser en docent’, Astrid van Leeuwen.

‘Giselle’, Marius Petipa: 21/3-8/4 Nationale Opera & Ballet 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden