PlusCabaret

Unieke comeback van Bo Burnham vanuit zijn claustrofobische tuinhuisje

Bo Burnham. Beeld KC Bailey/Netflix
Bo Burnham.Beeld KC Bailey/Netflix

De Amerikaanse komiek Bo Burnham stopte vijf jaar geleden met optreden omdat hij kampte met paniekaanvallen. Toen hij zich begin 2020 weer goed genoeg voelde voor een comeback, ging de wereld op slot.

Om bezig te blijven, maakte hij toch een nieuwe show. In zijn benauwend kleine tuinhuisje schreef, zong, speelde, filmde en monteerde hij een reeks cabareteske liedjes en scènes, afgewisseld met kijkjes achter de schermen én in de ziel van de maker.

Het resultaat is de beste comedy­special van de laatste jaren. Het woord comedy dekt de lading overigens niet helemaal. Inside is heus erg grappig, met onder meer een fenomenaal nummer over de idyllische Instagrampagina’s van witte vrouwen, maar sleurt de kijker vooral steeds dieper het moeras van Burnhams depressie in.

Overtuigend spektakel

Dat begint al bij de opening, waarin hij zich afvraagt of dit wel de tijd is om grappen te maken. Hij gaat vooral door uit onmacht. Uit egoïsme misschien zelfs: “Healing the world with comedy. Making a literal difference, metaphorically.”

Tijdens zijn afwezigheid op het podium maakte Burnham de bejubelde speelfilm Eighth Grade. Die ervaring gebruikt hij hier om visueel alles uit de kast te trekken. Met simpele hulpmiddelen creëert hij overtuigend spektakel, maar ook intieme scènes. Zo zijn we getuige van de avond dat hij alleen en in het donker, 30 wordt. Zijn plan om Inside voor die tijd af te ronden, is mislukt. Het is een beklemmend, uitzichtloos moment. De metaforische dood van zijn jeugd.

Welcome to the internet

Burnham begon op zijn zestiende als YouTuber en veel van zijn materiaal gaat over de online wereld. Die maakte hem groot, maar hij is er uiterst kritisch op. Het naargeestige lied Welcome to the internet schetst een donker beeld van een handig hulpmiddel dat uitgroeide tot de dictatoriale kaper van onze aandacht.

Als de show dan toch bijna klaar is, loopt ook de coronacrisis op zijn eind. Dat is voor de komiek niet alléén maar leuk. Het excuus om nog langer binnen te blijven, zich nog langer aan de buitenwereld te onttrekken, verliest langzaam zijn validiteit. Burnham blijkt bang voor het oude normaal. Hij zal de enige niet zijn.

Cabaret
Inside
Door: Bo Burnham
Te zien op: Netflix

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden