PlusFilmrecensie

Unhinged mag meteen naar de schroothoop

Unhinged

Toen de bioscopen door de virusuitbraak gesloten werden, was True History of the Kelly Gang een van de premièrefilms die meteen sneuvelden, waardoor een puik optreden van Russell Crowe als Australische bandiet nagenoeg ongezien bleef. Nu keert de ster terug in de zalen als schurk in een Amerikaanse film die beduidend minder interessant is. De titel Unhinged (uit balans, losgeslagen) verwijst naar de geestesgesteldheid van de sadist die door Crowe wordt vertolkt.

De man rommelt in zijn geparkeerde pick-uptruck met medicijnen, doet zijn trouwring af en loopt met een jerrycan en een pikhouweel een villa binnen, waar hij een man en een vrouw neerslaat en een vuurzee ­achterlaat. Na die proloog monteert regisseur Derrick Borte de openingstitels in een collage van heftige nieuws- en realityfragmenten, waarin verkeersgeweld centraal staat. Het is duidelijk: Crowe gaat meer slachtoffers maken en zal zich niet als een heer in het verkeer gedragen.

In zenuwslopende voorgangers als Duel (Steven Spielberg), Breakdown (Jonathan Mostow) en Joy Ride (John Dahl) benutten de makers de uitgestrekte Amerikaanse highways en desolate landschappen om de spanning te verhogen: waar hulp uitblijft, kan een belager ongestoord zijn gang gaan. Borte laat zijn sadistische automobilist in de grote stad los en moet zich in allerlei bochten wringen om het kat-en-muisspel tussen Crowe en de getergde heldin (Caren Pistorius) op te rekken en geloofwaardig te ­houden. Dat laatste lukt niet.

De tirades en het ongekend wrede geweld van de schurk tegen vrouwen en echtscheidingsadvocaten missen hun uitwerking daarentegen niet. Unhinged is een nare film waarin misogyne denkbeelden benzine voor de plotmotor worden. Dat is een zwaktebod. Vorig jaar bewerkte Lodewijk Crijns een vergelijkbaar verkeersrampscenario in Bumperkleef tot een op alle fronten superieur staaltje genrecinema. Bortes ­rammelbak kan meteen naar de schroothoop.

Unhinged

Regie Derrick Borte
Met Russell Crowe, Caren Pistorius, Gabriel Bateman
Te zien in Arena, City, De Munt, Euroscoop, FC Hyena, Studio/K

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden