Unbelievable is een onvoorstelbaar overlevingsverhaal

Wat doet een verkrachte vrouw als twee mannelijke rechercheurs haar zo achterdochtig en vrijwel zonder enige empathie ondervragen dat zij aan haar eigen verhaal gaat twijfelen?

De 18-jarige Marie (een vertolking van Kaitlyn Dever) in Netflixserie Unbelievable. Beeld Netflix
De 18-jarige Marie (een vertolking van Kaitlyn Dever) in Netflixserie Unbelievable.Beeld Netflix

De 18-jarige Marie (een vertolking van de voortreffelijke Kaitlyn Dever, die eerder indruk maakte in de film Booksmart) trekt onder die druk haar aanvankelijke verklaring in en wordt vervolgens beschuldigd van valse aangifte. Dat heeft consequenties. Marie wordt door haar omgeving uitgemaakt voor leugenaar en verliest haar vrienden, haar baan en haar gevoel van eigenwaarde, met een zelfmoordpoging tot gevolg.

Kwelling

Op dit waargebeurde verhaal stoelt de Netflixserie Unbelievable, een titel die op diverse manieren is uit te leggen. Ongelooflijk en onvoorstelbaar zijn de beproevingen die verkrachte vrouwen in Amerika moeten ondergaan als zij met de autoriteiten in aanraking komen. Het vereiste medische onderzoek is een kwelling, toont deze serie tot in detail, zeker als Marie veel te vaak gevraagd wordt haar ervaringen nog een keer te vertellen.

Unbelievable is gebaseerd op het met de Pulitzerprijs bekroonde artikel: An unbelievable story of rape uit 2015 op de website Pro Publica. De twee verhaallijnen in de serie kruisen elkaar op den duur steeds meer. De eerste aflevering staat in het teken van het lot van Marie, in de tweede aflevering wordt, als er nog een slachtoffer van een soortgelijke verkrachting zich bij een ander politiekorps meldt, de jacht geopend op de serieverkrachter.

Onbegrip

Het grote verschil is dat dit tweede onderzoek verricht wordt door twee vrouwelijke rechercheurs, gespeeld door Toni Colette en Merritt Wever, die elkaar met hun karaktereigenschappen en kennis prima aanvullen, maar vooral zeer gemotiveerd zijn om de dader op te sporen. Tussen dit speurwerk door wordt verteld hoe Marie probeert te overleven ondanks het alom aanwezige onbegrip, zelfs van haar pleegmoeders.

Merritt Wever en Toni Collette in de rol van detectives Karen Duvall en Grace Rasmussen in ‘Unbelievable’. Beeld Beth Dubber/Netflix
Merritt Wever en Toni Collette in de rol van detectives Karen Duvall en Grace Rasmussen in ‘Unbelievable’.Beeld Beth Dubber/Netflix

Het grote verschil met de mannelijke collega’s is de wijze waarop de vrouwelijke rechercheurs omgaan met de slachtoffers, die zich in rap tempo melden. Zij luisteren geduldig naar de traumatische ervaringen, tonen begrip en winnen het vertrouwen van de verkrachte vrouwen.

De kracht van Unbelievable schuilt niet alleen in de vertolkingen, de werkwijze van de rechercheurs en het vermijden van de clichés van misdaadseries. Er zit ook suspense in, ­zeker als blijkt dat de dader, zoals een van de politiemensen vaststelt, zeer goed naar forensische series heeft gekeken en precies weet hoe hij zijn sporen moet uitwissen. Bovenal lijkt Unbelievable ook een pleidooi voor de beste opvang van slachtoffers van verkrachting. Dat is eigenlijk het belangrijkste.

Serie Unbelievable

Te zien op Netflix (8 afleveringen)

Met Toni Collette, Merritt Wever en Kaitlyn Dever