PlusSpecial KunstRAI 2021

Uitgelicht: vier bijzondere stands tijdens KunstRAI

Tijdens de KunstRAI is er zo veel te zien dat een kleine handleiding niet verkeerd is. Dit zijn de stands die volgens de kunstredactie wat extra aandacht verdienen.

Het Parool

Tip van Jan Pieter Ekker: Etalagegeluk (2020) – Tammo Schuringa

“Marieke Lucas Rijneveld schreef tien gedichten over een meisje dat zich jongen voelt – een cyclus over de zoektocht naar haar eigen identiteit. Beeldend kunstenaar Tammo Schuringa liet zich door de gedichten inspireren voor een serie collages. Gedichten en collages zijn ge­bundeld in Etalagegeluk, het zevende deel in de reeks 99 Editions. De fraaie, door Mart. Warmerdam vormge­geven bundel verschijnt zoals de naam van de 99 Editions-reeks al aangeeft in een gelimiteerde oplage van 99 exemplaren bij 99 Uitgevers/Publishers, en gaat vergezeld van een door de kunstenaar gesigneerde piëzografie.”
99 Uitgevers/Publishers, stand 27 en AP1

null Beeld Tammo Schuringa
Beeld Tammo Schuringa

Tip van Michiel van den Berg: Green Room (2019) – Choki Lindberg

Het werk van de Deense Choki Lindberg oogt realistisch, en toch klopt er iets niet. Ze fotografeert interieurs waar al jaren niemand meer is geweest. Ooit zorgvuldig ingerichte huizen, maar nu komen de planten dwars door de vloer en zitten er gaten in de plafonds. Het blijken mini-decors te zijn die Lindberg tot in het absurde detail nabouwt en daarna fotografeert alsof ze levensgroot zijn. De natuur neemt alles over, geen mens meer te zien. In haar nieuwste werk staat het water inmiddels tot halverwege de vensters.
Galerie Bart, stand 70 en AP5

null Beeld Choki Lindberg
Beeld Choki Lindberg

Tip van Kees Keijer: Tragedy of David (2021) – Peer Vink

“Het recente werk van Peer Vink gaat onder an­dere over de hedendaagse omgang met geluk. Hoe het najagen daarvan belemmerend kan zijn en onrust veroorzaakt. In een reeks schilderijen, voornamelijk gemaakt met een airbrush, combineert Vink iconen uit de kunstgeschiedenis met hedendaagse elementen. De David van Michelangelo wordt bijvoorbeeld geflankeerd door een kop ­koffie en een volle asbak. Het klassieke schoonheidsideaal – hij schilderde ook de Venus van Milo – wordt afgewisseld met hedendaagse genotsmiddelen.

Door de coronacrisis heeft Vink de afgelopen tijd meer rust gevonden. Er was minder afleiding, waardoor hij zich meer ging concentreren op zijn werk. Hij stopte tijdens de lockdown ook met ­sociale media, waarin heel veel draait om het zelfbeeld. Voorheen wilde hij alles delen wat hij als kunstenaar aan het doen was, maar dat hield ineens op. “Die David vind ik zo mooi omdat hij het toonbeeld is van de perfecte man,” zei hij daarover. “Op sociale media willen mensen ook laten zien dat alles geweldig gaat, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval.”
Ten Haaf Projects, stand 36

null Beeld Peer Vink
Beeld Peer Vink

Tip van Edo Dijksterhuis: A Decade of Rejected Works, Re-Configured as a One Cubic Metre (2013) – Piers Secunda

“Piers Secunda is een schilder die niet genoeg heeft aan het platte vlak. Hij giet industriële vloerverf, huisschildersverf en acryl in mallen, en nadat de vormen zijn uitgehard snijdt hij erin of bewerkt hij ze met spuitbussen. In 2019 maakte hij dit soort driedimensionale ‘canvassen’ van de eeuwenoude tempels bij Mosul, inclusief de kogel­gaten die IS-strijders erin hebben geschoten. ­Helemaal indrukwekkend is zijn One Cubic Meter, een perfect vierkant blok dat is opgebouwd met verfresten uit zijn atelier. Alsof je naar het bodemprofiel van een archeologische vindplaats kijkt, dat zich laag voor laag laat afpellen.”
Kunstruimte Kuub, stand 57

null Beeld Piers Secunda
Beeld Piers Secunda
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden