Uitgaan in grote steden moet veiliger

De horeca, de Taskforce Overvallen en het ministerie van Justitie voeren campagne om uitgaan veiliger te maken. Algemeen directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie gaven maandag in Amsterdam het startschot voor de campagne Ben jij het waard om beroofd te worden?

Minister Ivo Opstelten (M) van Veiligheid en Justitie geeft in discotheek Escape in aanwezigheid van de twee modellen uit de campagne het startsein voor 'Ben jij het waard om beroofd te worden?'. Beeld anp

Duizenden jongeren bezoeken elke week de uitgaanscentra in de grote steden. Ze worden er geconfronteerd met straatroven, overvallen en diefstallen. KHN, de taskforce (ingesteld door justitie) en het departement hebben de handen ineengeslagen om daar wat aan te doen, aldus de KHN. In tien grote horecagebieden in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Haarlem wordt in samenwerking met de lokale politie een pakket maatregelen aangeboden.

Die maatregelen behelzen onder meer intensivering van het toezicht, verbetering van de straatverlichting, het stimuleren van horecabezoekers om bij het afrekenen gebruik te maken van een pinpas en horecapersoneel trainen om zo verantwoord mogelijk te handelen bij een overval. Samenwerking tussen alle betrokken partijen moet adequaat en alert handelen bevorderen.

De campagne maakt onder meer gebruik van een bioscoopspot, posters en een website. Het doel is jongeren bewust te maken van de waarde van spullen zoals een mobiele telefoon of tas. Dat gebeurt door slogans als: Hou 'm goed bij je en Je spullen zijn geld waard. Hou ze bij je. Gsm en tas zijn veruit de favoriete buit van overvallers, aldus KHN.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden